Bottas sluit seizoen in Abu Dhabi winnend af, Max Verstappen vijfde

M145261

Valtteri Bottas heeft de slotrace van het F1-seizoen 2017 gewonnen. Teamgenoot Hamilton werd tweede en Vettel reed met zijn Ferrari naar de laatste trede op het ereschavot. Max Verstappen kwam niet verder dan de vijfde positie.

Bottas aan de leiding
Toen de lichten voor de laatste maal dit seizoen doofden, was het Bottas die als beste wegkwam. De Fin was gebrand om dit keer wél een goede start te maken. Afgelopen race in Brazilië werd hij tijdens de start vanaf poleposition direct verschalkt door Vettel en keek hij de gehele race naar de rode achterkant van de Ferrari. Na de eerste ronde was er in de gehele top twaalf niemand die een plek had gewonnen of verloren en dus voerde het team van Mercedes het veld aan op het Yas Marina Circuit.

Over de boordradio was het Perez die druk aan het overleggen was met zijn team omdat Hülkenberg hem zou hebben afgesneden en hierdoor een plek zou hebben gewonnen. De wedstrijdleiding besloot na het bekijken van de beelden om de Duitser een tijdstraf van vijf seconden op te leggen.  

In de beginfase van de wedstrijd reed de hele kop van het veld als aan een touwtje. De meeste actie op de baan was te vinden tussen Stroll en Grosjean. De coureurs van Williams en Haas vochten rondenlang om de dertiende plek. In ronde twaalf was het de Fransman die uiteindelijk aan het langste eind trok en dat was voor Stroll het moment om als eerste een pitstop te maken.

Vroege stop Verstappen, pech voor Ricciardo en Sainz
In ronde 15 was het Max Verstappen die als eerste uit de kop van het veld een pitstop maakte en wisselde van de ulstrasoft naar de supersoft. Hij viel hierdoor terug achter Ocon. Ferrari antwoordde hier een ronde later direct op door Raikkonen ook te laten stoppen en de Fin kwam net voor Ocon op de baan. Verstappen haalde niet veel later de Fransman in en reed zo weer op de zesde positie. Niet veel later maakte Ricciardo een pitstop omdat hij dacht dat hij een lekke band had, Vettel volgde niet veel later. Helaas voor de Australiër gaf niet veel later zijn Red Bull-bolide door hydraulische problemen de geest en zat voor hem hierdoor het seizoen er vroegtijdig op.

In ronde 22 ging Bottas vanuit leidende positie de pitstraat in voor nieuw schoeisel. Teamgenoot Hamilton besloot wat langer door te rijden om zo de aanval te openen op de Fin en ging twee ronden later naar binnen. Bottas behield met genoeg marge de leiding, maar Hamilton begon na zijn stop serieus gas te geven. De Brit begon langzaam maar zeker aan te dringen bij Bottas. Een klein foutje zorgde ervoor dat hij iets doorschoot in een bocht en dat gaf de Fin weer wat lucht.

Terwijl Hülkenberg op een nette zesde positie bivakkeerde, verliep bij zijn teamgenoot in ronde 33 de pitstop allesbehalve vlekkeloos. Het linker voorwiel was niet goed bevestigd en bij het uitrijden van de pitstraat vond Sainz zijn Waterloo.

Bottas sluit seizoen in stijl af
Ondanks dat Hamilton de druk nog eens flink opvoerde, hield Bottas goed stand. Na 55 ronden kwam hij als eerste over de streep en sloot hierdoor het seizoen af met een mooie overwinning. Teamgenoot Hamilton kwam als tweede binnen en mocht samen met Vettel naar het podium om Bottas te vergezellen. Doordat Raikkonen als vierde finishte en Ricciardo was uitgevallen, klom de Fin naar de vierde positie in de eindstand van het kampioenschap. Verstappen werd vijfde en Felipe Massa sloot zijn laatste race in de Formule 1 af met een nette finish in de punten door als tiende binnen te komen.

Hoewel de wereldtitel voor zowel coureurs als constructeurs al beslist was, woedde er nog een flinke strijd bij de constructeurs in de subtop. Zowel Toro Rosso, Haas als Renault hadden nog een kans op de zesde positie. Doordat Hülkenberg als zesde finishte en de andere teams geen punten scoorden, viel de zesde positie ten deel aan Renault.

Het Formule 1-seizoen zit er nu op en op 25 maart 2018 start het nieuwe seizoen in Australië en zien we hoe de kaarten zijn geschud en welk team het huiswerk het beste heeft gedaan.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden