Bent Viscaal: “Positief over progressie bij Trident”

Trident. © 2021 Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency

Bent Viscaal is een van de Nederlanders die uitkomt in de Formule 2. Het is zijn eerste seizoen in de opstapklasse voor de Formule 1 bij het team van Trident. Nu we halverwege het seizoen zitten sprak Grand Prix Radio uitgebreid met de coureur uit Twente over zijn seizoen tot nu toe. Daarnaast hadden we het met hem over hoe hij als coureur gemotiveerd blijft en over hoe zijn raceweekenden eruitzien. 

“Het is mijn debuutseizoen in de Formule 2. Als ik terugblik, ben ik positief over de progressie die we hebben geboekt bij Trident” zo laat Viscaal weten. “Silverstone was helaas een beetje een uitschieter aan de verkeerde kant, ook qua snelheid. Bij de Formule 2 zie je vaak dat een team op een bepaald type band heel goed gaat en op een ander type band weer minder goed. Daar kwam ik achter in Silverstone.”

‘Pech heeft mij punten gekost’

Viscaal leek tijdens de eerste race, die dit seizoen plaatsvond in Bahrein, wat pech te hebben met de strategieën en de safety car die voor hem op een ongelukkig moment kwam. “Dat heeft mij een behoorlijk aantal punten gekost. Dat is natuurlijk jammer, want het liefst scoor je goed tijdens je debuutweekend.” aldus de Nederlander.

Trident. © 2021 Sebastiaan Rozendaal / Dutch Photo Agency

In Monaco begaf de achterrem van de bolide van Viscaal het tijdens de vrije training. Daardoor ging hij in de laatste bocht de vangrail bij Rascasse in. “Dat euvel heeft veel pijn gedaan want ik reed voor de eerste keer op het circuit van Monaco. Mijn voorbereiding op de kwalificatie liep een deuk op vanwege dit incident. Ik kwam niet verder dan de vijftiende startplaats. Eigenlijk weet je vanaf dat moment al dat je finishposities niet veel hoger dan P15 zullen zijn, omdat je op een stratencircuit als Monaco niet eenvoudig kunt inhalen.”

‘Tevreden met sprintrace’

Viscaal kijkt terug op een gênant moment in Bakoe tijdens de kwalificatie waarbij hij dacht dat er een rode vlag was, maar het uiteindelijk een ongelukkige timing bleek. Achteraf had hij meer uit het weekend kunnen halen. “Ook Bakoe was nieuw voor mij. Al met al kijk ik met een goed gevoel terug op het weekend aldaar. Een podiumklassering zat er niet in, maar met de vierde plek in sprintrace twee was ik erg tevreden.”

Terugkijkend op de race in Silverstone zegt Viscaal dat het een baan is waar hij veel meer van had verwacht. “Ik vind de baan fantastisch. Vorig jaar ging het heel goed, ik won de Formule 3-race. Daarom ging ik er heel goedgemutst heen. Als de snelheid gedurende het hele weekend ontbreekt, is het echter moeilijk om punten te scoren.” Toch heeft de jonge coureur er voor zichzelf wel het maximale uitgehaald. “Alleen in dit geval was de dertiende plek het maximaal haalbare in de laatste race.”

Blij met compleet seizoen

Viscaal had in eerste instantie een deal met Trident voor enkel het eerste raceweekend op zak. Trident kon geen garanties geven voor een volledig seizoen. Na het openingsweekend in Bahrein en een sterke testdriedaagse in Spanje werden de handtekeningen alsnog onder een verbintenis voor het complete seizoen gezet. “In Bahrein moest ik me bewijzen, maar daar had ik pech met de safety cars. Gelukkig kreeg ik de mogelijkheid om voor Trident te testen in Spanje. Die testdagen verliepen heel goed. Daarop volgde het contract voor het complete seizoen. Ik ben erg blij dat we het alsnog voor elkaar hebben gekregen.”

Een groot verschil tussen de Formule 2 en Formule 3 is er wel zeker volgens de jonge Nederlander. Toch blijft het in de basis een raceauto waar je zo snel mogelijk mee moet rijden “De Formule 2-auto is uiteraard sneller dan de F3-bolide en het bandenmanagement is compleet anders. Je hebt in de F2 van die grote velgen, die hebben een andere behandeling nodig dan de F3-banden waarmee ik voorheen reed. Vanwege de turbo moet je heel zorgvuldig met je gaspedaal omgaan. Ook heeft de F2-wagen remmen van koolstofvezel, zoals de Formule 1 ook heeft. Dat had ik in de Formule 3 niet. Al met al is het dus nog een behoorlijke overstap!”

Raceroutines

Viscaal kan ook een en ander vertellen over hoe een raceweekend er voor hem uitziet en de routines die daarbij komen kijken. Het raceweekend begint altijd met de reisdag op woensdag en donderdag is hij dan voor het eerst op het circuit. “Op donderdag zijn er allerlei soorten vergaderingen met het team. Dan spreken we alles wat betrekking heeft op de voorbereiding voor de races nog een keer goed door. Zie het als kwestie puntjes op de i zetten”, zo legt hij het uit. Wat ook een belangrijk en een onmisbaar onderdeel is van deze besprekingen met het team, zijn de beslissingen over het hele plan van aanpak voor dat weekend.

Trident. © 2021 Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency

“Donderdag staat logischerwijs in het teken van de voorbereiding op alles wat daarna komt. Op vrijdag mogen we veertig minuten trainen, waarop direct een kwalificatie volgt. Vrijdag is wat mij betreft de belangrijkste dag van het weekend. De kwalificatie is bij ons in de F2 sinds het nieuwe reglement bijzonder bepalend.” Viscaal vindt de zaterdagen vaak wel lange dagen op het circuit omdat er vaak races plaatsvinden heel vroeg in de ochtend en heel laat op de dag waarbij er veel rondjes in de auto gereden worden. Over de zondag zegt hij het volgende: “Op zondag heb ik aan het eind van de ochtend de Feature Race, de langste race van ons weekend en tevens de fysiek zwaarste. Omdat wij geen stuurbekrachtiging hebben, kan zo’n lange zondagrace er nog flink inhakken.” Maandag last Viscaal vaak een rustdag in om bij te komen.

‘Simulator van groot belang’

Om scherp en gemotiveerd te blijven bereidt Viscaal zich fysiek zo goed mogelijk voor door twee keer per dag te trainen. Met name cardio en krachttraining wisselt hij af. “Natuurlijk sla ik soms een keer een dagje over, maar eigenlijk geef ik altijd vol gas in de sportschool. Conditie en concentratie zijn familie van elkaar. Als je een mindere conditie hebt, dan houdt je de concentratie ook minder lang vast. Naast de sportschool is de simulator van groot belang. Daarop kan ik me vast voorbereiden op het volgende circuit.”

Over of het een druk bestaan is als coureur zegt de jonge Tukker dat hij dit zelf niet zo voelt omdat hij nu datgene doet waar hij passie voor heeft. Ook aan zijn motivatie zal het bij hem niet liggen, maar ruimte voor ontspanning heeft hij altijd. “Je moet ook aan je ontspanning denken, bijvoorbeeld door een avondje met vrienden te zijn. De sport staat echter altijd centraal en ik laat het nooit helemaal los. Je kunt nooit helemaal voluit gaan, natuurlijk”, knipoogt Viscaal.

Zijn vrienden, die hij al sinds de basisschool kent, begrijpen ook heel goed dat hij niet elk weekend bij hun kan zijn, maar als hij er is, is het altijd gezellig en zij ondersteunen hem natuurlijk ook waar dat nodig is. “Ik ben daar altijd wel heel blij mee”, aldus Viscaal.

(C) Bent Viscaal PR

‘Nooit makkelijk om budget te vinden’

Een probleem van de laatste jaren is dat bepaalde jonge coureurs hun Formule 1-droom in duigen zien vallen door een gebrek aan sponsoring. Geld is toch belangrijk. Trouwe sponsoren zijn helaas natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Viscaal zegt daarover: “Het is nooit makkelijk om budget te vinden. Dat is één ding wat zeker is.”

Volgens Viscaal maakt het ook niet uit of je in de Formule 2, de Formule 3 of een klasse daaronder zit. Het is gewoon niet makkelijk om je budget bij elkaar te krijgen en het hoort een beetje bij de sport. “Het is voor iedereen lastig, dat is een mindere kant van deze sport, maar het hoort er ook wel een beetje bij. Het is nu eenmaal geen goedkope tak van sport.”

Bent Viscaal komt met de Formule 2 in het weekend van 10-12 september weer in actie op het circuit van Monza. Het laatste nieuws omtrent zijn prestaties volg je natuurlijk bij Grand Prix Radio.

Lees ook: Nyck de Vries over Formule E, kwalificatieformat en zijn toekomst

Lees ook: Beitske Visser: “Hoop dat fans in Zandvoort ook naar mijn race kijken”

Lees ook: Backstage met de trainer van Ricciardo: Michael Italiano