Visser: “Hoop dat fans Zandvoort ook naar mijn race kijken”

Beitske Visser / W Series / 2021
Foto: W Series

Beitske Visser heeft een drukke racekalender waarin ze uitkomt in de W Series en het World Endurance Championship (WEC). Nu het seizoen al even loopt en de zomerstop in volle gang is, sprak Grand Prix Radio met de Nederlandse over haar seizoen tot nu toe en haar blik op de toekomst. 

Het seizoen in de W Series begon voor Visser slecht, na drie races had ze pas één puntenfinish dankzij een zesde plek in Silverstone. Toch zit er een stijgende lijn in, de race erna werd ze namelijk vijfde op de Hungaroring. Het W Series-seizoen is met de zomerstop precies op de helft. Na de zomerstop gaat het kampioenschap voor dames verder met de Formule 1 naar België, Zandvoort, Amerika en de seizoensafsluiter in Mexico.

Beitske Visser / W Series / Testing / 2021
Foto: W Series (Drew Gibson)

“De eerste race begon op zich wel oké”, laat Visser in het interview weten op de vraag kort terug te blikken op de eerste races van het W Series-kampioenschap. “Ik lag derde in de race, maar werd toen van achter geraakt. Ik had nog maar twee rondjes om naar voren te komen of zo, dus dat lukte niet meer helaas.”

Motorproblemen eerste races

Voor de tweede race in Oostenrijk had Visser zich als tweede gekwalificeerd, maar bij de start ging het mis en liet ze haar auto afslaan. “Dat was gewoon mijn eigen stomme fout.” Tijdens de eerste twee races in Spielberg had ze veel problemen met de snelheid op het rechte stuk. “Ik had eigenlijk nog een beetje hetzelfde probleem als in het eerste weekend, maar in het tweede weekend was het nog erger. We konden de anderen in de slipstream amper bijhouden, dus inhalen was een lastig verhaal.”

Ayla Agren / Beitske Visser / M Forbes Motorsport / W Series / 2021
Foto: W Series

Door de problemen in Oostenrijk kwam de M. Forbes Motorsport-coureur met lege handen aan in Silverstone. De kwalificatie ging daar naar eigen zeggen redelijk, ze mocht vanaf P4 de race starten. Maar op de ochtend voor de race ging het mis. “Het team zag een probleem met de motor en die is toen gewisseld. Dat mocht ook wel na drie weekenden, maar dan moet je de race starten met een gloednieuwe motor en een gloednieuwe koppeling zonder een installatierondje, wat je normaal wel zou doen”, gaat Visser verder. Het bitepoint van de koppeling is volgens de Friezin compleet anders, waardoor de start weer niet helemaal vlekkeloos verliep.


Toch is er wel een stijgende lijn te zien in de prestaties van Visser. Op Silverstone pakte ze haar eerste punten met een zesde plaats. Op de Hungaroring finishte ze als vijfde en staat ze inmiddels achtste in het kampioenschap met achttien punten.

Verwachtingen

Na de zomerstop gaat het kampioenschap verder in Spa. “Ik hoop dat ik gewoon een keer een weekend kan hebben zonder problemen. Ik ben ervan overtuigd dat we dan gewoon voor de overwinning moeten kunnen vechten.”

Nu de W Series sinds 2021 in het voorprogramma van de Formule 1 rijdt zal Visser ook in Zandvoort in actie komen. Daar kijkt ze als Nederlandse natuurlijk naar uit. “Er zijn weer fans toegestaan en zeker met Max Verstappen denk ik dat het een gekkenhuis zal worden daar. Ik hoop dat de fans dan ook naar mijn race kijken en natuurlijk hoop ik dat ik het goed kan doen.”

Beitske Visser / W Series / Testing / 2021
Foto: W Series (Drew Gibson)

Voorheen reed de W Series in het voorprogramma van DTM. Nu ze in hetzelfde weekend rijden als de koningsklasse van de autosport merkt ze wel wat verschil. “We hebben natuurlijk pas sinds de tweede race in Oostenrijk publiek, maar je merkt dat er stuk meer kijkers zijn dan we gewend waren. Voor de rest zijn de circuits waarop we rijden gewoon gaaf.”

Damesteam in WEC

Beitske Visser racet in 2021 ook in het WEC, daar rijdt ze samen met Tatiana Calderón en Sophia Flörsch. Samen komen ze uit in de LMP2-klasse in het endurance-kampioenschap voor het Richard Mille Racing-team. Dit doen ze niet zonder succes. In de eerste race van het seizoen op het circuit van Spa-Francorchamps finishten de dames als achtste in hun klasse tijdens de zes uur van Spa. In Portugal wisten ze als zesde te finishen tijdens de acht uur van Portimão.

Clash W Series en WEC

Toen Visser in Silverstone haar raceweekend in de W Series verreed kwamen teamgenoten Calderón en Flörsch in Italië in actie tijdens de zes uur van Monza. Visser vond het natuurlijk jammer dat ze daar niet bij kon zijn. “Gelukkig hebben we maar één clash“, vertelt Visser in ons interview. Maar terwijl ze het aangeeft bedenkt ze zich dat de kalender gewijzigd is en er nog een clash is. “Omdat Japan is gecanceld (in het WEC-kampioenschap red.) hebben we nu twee races in Bahrein. Alleen tijdens die eerste heb ik Mexico staan van de W Series, dus die valt ook samen. Het liefst rijd ik natuurlijk alles, maar helaas vallen sommige dingen samen.” Visser legt uit dat het W Series-contract al veel langer loopt en dus prioriteit heeft. “Monza konden ze ook gewoon met zijn tweeën doen en de W Series kan ik niet zonder mezelf doen.”

Beitske Visser / RICHARD MILLE RACING TEAM / WEC / Spa-Francorchamps / 6 uur Spa / 2021
Foto: FIA WEC (Nico Mombaerts/AdrenalMedia.com)

Voorbereiding Le Mans

Endurance-races zijn heel anders dan de W Series en vergen dus ook een andere voorbereiding. Daarom is Visser na de W Series-race in Boedapest op trainingskamp gegaan met Richard Mille Racing om zich samen met haar teamgenoten fysiek voor te bereiden op de 24 uur van Le Mans, die op 21 en 22 augustus wordt verreden.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Beitske Visser (@beitskevisser)


“We doen daarnaast veel simulatietraining op het circuit van Le Mans”, legt Visser uit. Ze licht tevens toe dat ze op de simulator ook in de nacht rijden, in het donker. “Je ziet dan natuurlijk veel minder ver, dus als je bijvoorbeeld een boom als referentie hebt om te remmen, die zie je ’s nachts misschien niet. Dus dan moet je andere punten pakken.” Ook oefenen ze op de simulator met de hyperauto’s en de GT-wagens op de baan om zo aan het verkeer te kunnen wennen.

Op de vraag hoe het als vrouw is in de autosport geeft Visser aan dat ze denkt dat zij zich als vrouw veel vaker moet bewijzen. “Ik denk dat dat het grootste is. Je ziet wel vaak commentaren enzo dat vrouwen niet kunnen rijden, maar dat komt meer van mensen die niet op het circuit zijn.”

Toekomstplannen

Visser heeft in 2021 al een druk seizoen, maar ook zij heeft natuurlijk doelen voor de toekomst. “Ik zal gewoon doorgaan met wat ik nu doe. Ik vind WEC heel vet, wie weet kan ik een keer in een hypercar of LMDh (Le Mans Daytona h) deelnemen. IndyCar zou ik ook heel vet vinden, maar Formule E ook. Het liefst wil ik zoveel mogelijk rijden.”

Lees ook: Bleekemolen over 1e seizoenshelft: “Unieke strijd wereldtitel”

Lees ook: Victor Muller schuift aan bij F1 aan Tafel

Lees ook: Top-5: Meest ongemakkelijke momenten F1-coureurs