Renault over Verstappen: ‘Nieuwe MGU-K was beschikbaar’

(c) Mark Thompson/Red Bull Racing

Red Bull Racing had al sinds de Grand Prix van Monaco de mogelijkheid om een verse MGU-K in de auto van Max Verstappen te installeren.

Dat stelt Renault-teambaas Cyril Abiteboul na afloop van de Hongaarse Grand Prix. Volgens hem heeft Red Bull er zelf voor gekozen om de nieuwe MGU-K nog niet in Verstappen zijn auto te monteren. “De nieuwe MGU-K is een stuk betrouwbaarder dan de vorige”, aldus Abiteboul. “Wij rijden er al een aantal races mee en hij werkt perfect. We kunnen Red Bull niet dwingen om hem te gebruiken.”

Verstappen moest zondag tijdens de race op de Hungaroring al na vijf rondes zijn auto in het gras parkeren. Later bleek een kapotte MGU-K, een van de motorcomponenten uit de Renault-krachtbron, de oorzaak van de uitvalbeurt te zijn. Red Bull-teambaas Christian Horner was woest en eiste tekst en uitleg van Renault. Maandag pareerde Abiteboul die kritiek.

Monza

Sinds dit jaar mogen de teams nog maar gebruikmaken van twee MGU-K’s per seizoen. Omdat Renault de betrouwbaarheid nog altijd niet op orde heeft, zat Verstappen al ruim voor de zomerstop aan zijn limiet.

Red Bull was van plan om tijdens de Grand Prix van Italië verschillende motorcomponenten – waaronder de MGU-K – te vervangen en zo gridstraffen te incasseren. Op die manier kon het team van Verstappen en Daniel Ricciardo in Singapore, waar de kansen voor Red Bull op voorhand een stuk groter zijn, met een schone lei beginnen.

Dat streven is door Red Bull dus niet gehaald. Als de MGU-K inderdaad vervangen moet worden dan komt dat Verstappen al tijdens de eerstvolgende Grand Prix, eind augustus op Spa-Francorchamps, op een gridstraf te staan.