Renault wil niks meer met Red Bull te maken hebben

(c) Renault Sport F1 Team

De frustraties tussen Red Bull Racing en Renault lopen hoog op. Een dag na de Grand Prix van Hongarije pareert de Franse motorleverancier de kritiek van teambaas Christian Horner.

“Sinds 2015 zijn mijn bazen al gestopt met lezen over wat Christian Horner over ons te zeggen heeft”, stelt sportief directeur van Renault Cyril Abiteboul tegen Motorsport.com. “Het lijkt me duidelijk dat we geen zaken meer met ze willen doen. Het is mooi geweest.”

Horner zei zondag tegen Sky Sports dat zijn team miljoenen betaalt voor een product van A-kwaliteit, maar dat deze niet geleverd wordt. Abiteboul: “Zij hebben volgend seizoen een motorleverancier die aan hun miljoenen betaalt om hun product aan boord te krijgen. Ik wens ze daar heel veel succes mee. Meer heb ik er niet over te zeggen.”

Max Verstappen viel zondag uit met een kapotte MGU-K. Eerder zei Abiteboul al dat de Nederlander sinds de Grand Prix van Monaco de beschikking heeft over een nieuw motorcomponent, maar dat Red Bull deze nog niet heeft willen installeren.

Singapore

Sinds dit jaar mogen de teams nog maar gebruikmaken van twee MGU-K’s per seizoen. Omdat Renault de betrouwbaarheid nog altijd niet op orde heeft, zat Verstappen al ruim voor de zomerstop aan zijn limiet.

Red Bull was van plan om tijdens de Grand Prix van Italië verschillende motorcomponenten – waaronder de MGU-K – te vervangen en zo gridstraffen te incasseren. Op die manier kon het team van Verstappen en Daniel Ricciardo in Singapore, waar de kansen voor Red Bull op voorhand een stuk groter zijn, met een schone lei beginnen.

Dat streven is door Red Bull dus niet gehaald. Als de MGU-K inderdaad vervangen moet worden dan komt dat Verstappen al tijdens de eerstvolgende Grand Prix, eind augustus op Spa-Francorchamps, op een gridstraf te staan.