Mario Isola: “Asfalt van COTA zorgt voor vraagtekens”

Grand Prix van Amerika / Austin / 2019
Foto: Pirelli (Zak Mauger / LAT Images)

Bandenleverancier Pirelli reist met kopzorgen af naar Austin. Het Circuit of the Americas heeft een nieuwe asfaltlaag en de bandenfabrikant heeft geen idee hoe de banden daarop zullen reageren. 

Het circuit van Austin heeft een nieuwe asfaltlaag gekregen, nadat de Formule 1 voor het laatst in actie kwam in Austin op het hobbelige circuit in 2019. Voor deze editie neemt Pirelli de C2, C3 en C4 bandencompounds mee. Het asfalt zorgt voor veel vraagtekens bij Pirelli-baas Mario Isola.

“Hoewel de teams behoorlijk wat ervaring hebben in Austin, treffen ze dit jaar een circuit dat aardig veranderd is ten opzichte van 2019 toen we er voor het laatst raceten”, vertelt Mario Isola op Motorsport.com. “Ongeveer veertig procent van het circuit is opnieuw geasfalteerd.”

Alexander Albon / Red Bull Racing / GP Amerika 2019
Foto: Red Bull Content Pool / Mark Thompson / Getty Images

“We zullen de effecten pas ter plaatse ervaren”

Voor Amerika waren er strenge regels om het land binnen te komen in verband met het coronavirus. Daardoor heeft Pirelli geen kans gehad om onderzoek te doen naar het nieuwe asfalt. “Vanwege de Covid-19 beperkingen zijn we niet in de gelegenheid geweest om ons personeel erheen te sturen om het nieuwe asfalt te analyseren”, legt Isola uit. “De karakteristieken zijn dus voor iedereen een vraagteken. De effecten op de banden en prestaties van de wagens zullen we pas ervaren als we ter plaatse zijn.”

Lees ook: Bleekemolen: “Bandenstrategie zal bepalend zijn op COTA”

Lees ook: Pirelli heeft tests voor nieuwe 18-inch F1-banden afgerond

Lees ook: Tijdschema voor de Grand Prix van Amerika