Bleekemolen: “Bandenstrategie zal bepalend zijn op COTA”

Grand Prix van Amerika / Austin / 2019
Foto: Pirelli (Mark Sutton / LAT Images)

Vanaf vrijdag barst de actie los op het Circuit of the Americas (COTA) in Amerika. Jeroen Bleekemolen blikt zoals gewoonlijk vooruit op de aankomende grand prix. Dit maal doet hij dat vanuit Amerika, waar hij afgelopen weekend zelf in actie kwam op Indianapolis. Volgens de Nederlander zal vooral bandenmanagement een belangrijk onderdeel worden in Austin.

Hobbels door verzakking

COTA is gebouwd op een moerasondergrond wat de nodige problemen geeft volgens Bleekemolen. “Ieder jaar verzakt het circuit een stukje en zie je veel en veel meer hobbels verschijnen.” Toen de MotoGP in het weekend van 3 oktober in actie kwam op het circuit in Texas werd er al veel geklaagd over de baan. “Natuurlijk is het op twee wielen nog lastiger om met die hobbels om te gaan dan op vier wielen. Ik heb er dit jaar al geracet en ik kan bevestigen, die hobbels zijn behoorlijk heftig.”

Grand Prix van Amerika / Austin / 2019
Foto: Pirelli (Zak Mauger / LAT Images)

Hoewel er plannen zijn om het circuit voor het seizoen van 2022 helemaal opnieuw te asfalteren zijn er ook nu in aanloop naar de Formule 1-race al behoorlijk wat aanpassingen gedaan. “Het zou nu wat vlakker moeten zijn. Hopelijk komt het er met de Formule 1 dan niet al te slecht uit”, vervolgt Bleekemolen zijn vooruitblik.

Spannende kampioenschapsstrijd

Natuurlijk gaat de strijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton onverminderd door in Amerika. Het zal volgens Bleekemolen een spannende strijd worden. Hij vindt het opvallend dat de Mercedessen in Turkije veel vermogen hadden en makkelijk konden inhalen op de rechte stukken. “Maar het was daar ook raar en slecht weer, dan kan er natuurlijk veel verandering in komen als je nu een normaal, constant weekend hebt.”

Bleekemolen hoopt dat Verstappen genoeg vermogen heeft om mee te kunnen vechten voor de overwinning in Austin. “Elk puntje telt. Het zal een hele, hele harde strijd worden tot het einde van het jaar.”

Hoge bandenslijtage

COTA staat erom bekend dat de banden ontzettend snel slijten, weet Bleekemolen uit eigen ervaring van zijn eigen races op het circuit. “Het is in Amerika in ieder geval de baan met de meeste bandenslijtage, dus daar moeten de teams goed op letten.” Daarmee zal strategie ook echt alles bepalend zijn volgens de allround-coureur. “Ga je als team één stop doen of ga je voor twee stops. We gaan het zien, maar de teams moeten hard gaan werken om de bandjes heel te houden en om dan aan het einde nog steeds snel te zijn”, sluit Bleekemolen af.


Lees ook: Tijdschema voor de Grand Prix van Amerika

Lees ook: Droom komt uit voor Ricciardo: ritje in NASCAR-auto Earnhardt

Lees ook: Sergio Pérez: “Verstappen heeft geen duidelijke zwakke punten”