Olav Mol: “Keuze pitstop moet altijd bij coureur liggen”

Foto: Mercedes AMG F1 (Sebastian Kawka)

De Grand Prix van Turkije was niet heel spectaculair, maar kende toch een aantal mooie momenten. Zo was hét belangrijkste van de race de late pitstop van Lewis Hamilton. De Brit was het zelf niet eens met de pitstop en kreeg gelijk, want hij kwam niet verder dan P5. Volgens Olav Mol moet de keuze voor een pitstop altijd bij de coureur liggen. De Formule 1-commentator sprak met Grand Prix Radio over de Grand Prix van Turkije en liet zijn licht schijnen op een aantal belangrijke momenten.

De race begon goed voor de meeste coureurs, maar Fernando Alonso zag zijn race al vroeg in duigen vallen. Hij werd door Pierre Gasly aangetikt in bocht 1 en kon zo helemaal opnieuw beginnen. Gasly kreeg een straf van vijf seconden voor het incident, die volgens Mol meer dan terecht was. “In eerste instantie vond ik het niet terecht, want ik dacht dat Gasly, net zoals hij zelf zei, gesandwicht werd. Maar toen ik de helikoptershots zag, dacht ik dat Sergio Pérez genoeg ruimte liet en dat Gasly niet gesandwicht werd. Toen vond ik de straf wel terecht, maar als hij echt gesandwicht werd, denk ik ook niet dat de wedstrijdleiding die straf had gegeven.”

“Nieuwe pitstopsysteem vind ik belachelijk”

Carlos Sainz werd de ‘driver of the day’ na een flinke inhaalrace. De race zelf verliep soepel voor de Spanjaard tot hij een trage pitstop had. De trage pitstop lag alleen niet aan het team, maar aan het nieuwe pitstopsysteem waar andere coureurs ook al problemen mee hadden. “Ik vind sowieso dat het systeem belachelijk is”, liet Mol weten. “Het is een uitdaging voor teams om het zo goed mogelijk te doen en als het ene team het beter kan door erop te trainen is dat gewoon zo.”

Het pitstopsysteem is in de wereld geroepen voor meer veiligheid, maar dat vindt Olav Mol ook vreemd. “In alle jaren heb ik nooit dingen gezien, die met dit systeem beter zouden zijn. Het ging er vooral om dat er teams waren die hadden uitgerekend hoe lang de banden erop zetten duurde en dat ze dan na die tijd de lichten op groen zette.” Als er vaker trage pitstops komen door het systeem, vindt Mol dat er naar gekeken moet worden, “maar bij Red Bull bleek later dat een jongen zelf de knop niet goed genoeg had ingedrukt. Dus we weten nu nog niet wat er aan de hand is.”

Red Bull Racing - Pitstop training / Monza / Italië / 2021
Foto: Red Bull Content Pool (Bryn Lennon/Getty Images)

“Keuze voor pitstop moet altijd bij coureur liggen”

Doordat het een regenrace was, verviel het bandenreglement en hoefde niemand verplicht naar binnen. Bij Mercedes werd er lang getwijfeld of Hamilton naar binnen moest of niet, maar uiteindelijk haalde ze hem toch naar binnen, tot ongenoegen van Hamilton. Volgens Mol moet de keuze altijd bij de coureur liggen, behalve als er duidelijke berekeningen zijn die het tegenspreken. “Hamilton heeft een podium weggegeven door een pitstop te maken. Als hij was doorgereden en hij had het podium niet gehaald, dan had hij ervoor gereden en was het niet gelukt. Dat was veel beter dan dat je het uit handen geeft”, vindt Mol.

De keuze zelf begreep Mol ook niet. “Je zag ook dat iedereen die naar een nieuw setje inters ging, liep te hannesen, omdat de baan eigenlijk te droog was voor een nieuwe intermediates. Als je nog een setje gebruikte inters had, had je die er beter onder kunnen zetten.”

“Verstappen heeft voor het eerst in zijn leven berekenend gereden”

Uiteindelijk was Verstappen, naast Bottas, de grootste winnaar van de dag. De Nederlander liep, op een circuit waar Mercedes het hele weekend sneller was, toch nog 8 punten uit op Hamilton, waardoor hij nu een voorsprong van zes punten heeft in het WK. “Verstappen zal het zelf nooit toegeven, maar hij heeft voor het eerst in zijn leven berekenend gereden”, denkt Mol. “Hij zei namelijk na afloop dat het moeilijkste was om niet in slaap te vallen en hij zei ook dat hij geen rondje vol gas heeft gereden. Dat zijn twee aanduidingen voor mij dat hij wist dat hij niet de pace had om te winnen en het prima vond om tweede te worden, zolang Hamilton maar achter hem reed.”

Red Bull Racing / Max Verstappen / GP van Turkije / Formule 1 2021
Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson / Getty Images)

Ondanks dat Mercedes afgelopen twee races de bovenliggende partij was, denkt Mol dat Red Bull en Mercedes nog steeds een even goede auto hebben. “Er komen nog banen zat waar ze goed gaan. Ik verwacht dat ze in Austin gewoon meedoen en Brazilië en Mexico zijn goede banen voor Verstappen, dus geen reden tot paniek.”

Lees ook: Bottas pakt eerste overwinning van 2021: “Voelt welverdiend”

Lees ook: Lewis Hamilton: “Red Bull was moeilijkst om in te halen”

Lees ook: Bottas domineert Grand Prix van Turkije, Verstappen tweede