Langzamere pitstops vanaf GP Hongarije door richtlijn FIA

© Red Bull Content Pool

De FIA komt vanaf de Grand Prix van Hongarije met een nieuwe technische richtlijn die ervoor zou moeten zorgen dat de pitstops een stuk veiliger uitgevoerd worden. Naar alle waarschijnlijkheid worden de pitstops echter ook trager.

De nieuwe richtlijnen worden in het leven geroepen omdat enkele teams zouden hebben geklaagd over de pitstops van hun concurrenten. Momenteel is het zo dat monteurs door middel van een druk op een knop op de wheelgun aangeven wanneer de wielmoer vastzit. Als dat bij alle wielen gedaan is, registreert de software dit en springt het licht voor de coureur op groen. Er is, tot nu toe, geen definitie van wanneer een wielmoer nu écht vastzit. Dat verschilt per team en kan tijdwinst, maar ook onveilige situaties in de kaart spelen.

Max Verstappen / Red Bull / Frankrijk / Paul Ricard / 2021
Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson/Getty Images)

Strengere eisen

De FIA heeft vanaf de Grand Prix van Hongarije strengere eisen gesteld aan wanneer een wielmoer nu echt goed vastzit. De software hiervoor wordt bij alle teams hetzelfde.
Ook zal er een vertraging komen in de software van 0,15 seconden tussen de registratie dat de wielmoer vastzit en het op groen springen van het licht. Na de laatste band die vast gezet wordt, komt daar nog eens 0,2 seconden vertraging bovenop om er zeker van te zijn dat de banden ook echt vastzitten aan de auto.

Deze strengere maatregelen zouden het gevolg zijn van de twijfel die sommige team hebben over de manier waarop Red Bull haar pitstops doet. Regelmatig zit het team onder de twee seconden en dat roept vragen op bij andere teams zoals Mercedes.

‘Gebakken lucht’

Het lijkt er dus op dat Mercedes en Red Bull Racing de titelstrijd niet alleen op de baan aan het uitvechten zijn, maar nu ook zeker naast de baan. Onlangs vertelde Dr. Helmut Marko tegenover het Duitse RTL dat Mercedes het materiaal van Red Bull voor de pitstops als illegaal bestempelt. “Dat is ook weer gebakken lucht, dat mag duidelijk zijn”, voegde hij toe.

Christian Horner / Toto Wolff / Red Bull Racing / Mercedes / Bahrein / 2021
Red Bull Content Pool (Thompson/Getty Images)

Ook Red Bull-teambaas Christian Horner is niet te spreken over de komst van de nieuwe technische richtlijn. Hij vermoedt inmenging van Mercedes. “Je kunt zien dat er op dit moment behoorlijk veel actie tegen ons wordt ondernomen. Dat hoort er blijkbaar bij als je competitief bent. Er wordt nogal veel energie in gestopt om onze auto af te remmen. Dat gebeurt blijkbaar in een competitieve omgeving en we zijn er ook wel aan gewend. Ik zal er in ieder geval niet veel slechter van slapen.”

Horner voegt toe dat het aanpassen van de pitstopregels overbodig is. “Het is namelijk de verantwoordelijkheid van het team om ervoor te zorgen dat de auto veilig de pits verlaat. De straf voor een wiel dat niet helemaal vastzit, is al enorm. Ik snap dan ook niet wat ze met deze technische richtlijn zouden willen bereiken.”

‘Pitstops hierdoor gevaarlijker’

Volgens Horner zou de komst van de nieuwe regel pitstops eerder onveiliger maken. “Dat we de auto nog eens twee tienden langer moeten vasthouden, zou je zelfs als gevaarlijk kunnen zien. Bij het loslaten van een auto moet je de onderlinge gaten namelijk goed inschatten met het oog op een ‘unsafe release‘. In dat opzicht is deze zet niet goed doordacht. De Formule 1 moet om competitie en innovatie draaien. Pitstops onder de twee seconden zijn in dat opzicht iets bijzonders. Dat moeten we toejuichen in plaats van reguleren.”

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Stiermarken

Lees ook: Helmut Marko: “Pérez doet het nu beter dan Bottas”

Lees ook:  Hamilton bezig met Mercedes contractonderhandelingen