Olav Mol: “Mag nooit meer discussie zijn over de halo”

Lewis Hamilton / Max Verstappen / Grand Prix van Italië
Foto: Mercedes AMG F1 (LAT Images)

Na de chaotische Grand Prix van Italië ging het maar over twee dingen: de crash van Max Verstappen en Lewis Hamilton en de overwinning van Daniel Ricciardo. Olav Mol sprak met Grand Prix Radio over de race en liet zijn licht schijnen op beide gebeurtenissen.

Het moment van de wedstrijd was de crash tussen Verstappen en Hamilton. Na de pitstop van Hamilton kwam hij de baan op naast Verstappen. Beide heren gingen naast elkaar bocht 1 in en raakten elkaar, waardoor het voor allebei einde race was. Voor beide kanten viel wat te zeggen. Aan de ene kant gaf Hamilton weinig ruimte aan Verstappen, maar aan de andere kant zat Verstappen er niet helemaal voor.

Olav Mol vond, nog voor de uitspraak van de stewards, dat het incident moest worden afgedaan als een race-incident. “Het belangrijkste van de vorige aanvaring in Silverstone was dat de stewards zeiden dat geen van beide partijen geheel verantwoordelijk was voor het ongeval. Ik denk dat deze crash vergelijkbaar is. Het makkelijke hieraan is dat beide coureurs 0 punten hebben gescoord en dat er minder noodzaak is om de ander een straf aan te naaien.”

Uiteindelijk hebben de stewards toch besloten om Verstappen te straffen. Ze vonden dat hij de meeste schuld had en hebben hem een gridstraf van drie plekken voor de Grand Prix van Rusland gegeven. Daarnaast krijgt de Nederlander twee strafpunten op zijn licentie.

Photo by Rudy Carezzevoli/Getty Images) // Red Bull Content Pool // SI202109120259 // Usage for editorial use only //

“Er mag nooit meer een discussie zijn over de halo”

De crash tussen Hamilton en Verstappen heeft verder wederom bewezen hoe belangrijk de halo is. De halo zorgde ervoor dat Hamilton werd beschermd tegen de auto van Verstappen. “Er mag nooit meer een discussie zijn over de halo, want zonder halo was het een hele vervelende dag geworden”, vindt Mol. Hamilton werd wel nog even getoucheerd door de band, maar dat is volgens Mol niet te voorkomen. “De coureur moet uit de auto kunnen, dus je kunt de auto niet dichtmaken.”

Slechte pitstop Verstappen

Los van de crash van Verstappen liep er wel meer niet goed voor de Nederlander. Zo had hij een hele slechte pitstop die maar liefst elf seconden duurde. Meestal ligt een slechte pitstop aan het team, maar in dit geval leek het aan het nieuwe pitstopsysteem te liggen. “Het heeft te maken met dat systeem, waarbij ze een fractie vertraging hebben waar het lampje aan moet gaan als de band van de auto gehaald wordt. Red Bull deed dat eerder met een algoritme, waardoor ze die snelle pitstops kon maken, maar dat systeem bleek nu te haperen.” Puur ongeluk dus voor Verstappen en Red Bull.

Daniel Ricciardo en McLaren

Waar er verliezers zijn, zijn er ook winnaars. Daniel Ricciardo wist in de McLaren zijn eerste overwinning te pakken sinds de Grand Prix van Monaco in 2018 en dat na een beroerde seizoensstart waar hij vaak moeite had met het vinden van de balans in de McLaren. “Welkom in de wereld van de racerij. Hij zei dat hij vrijdag al een goed gevoel had en als dat wat extra’s geeft, is dat zo. In alle eerlijkheid weet ik niet of hij hem gewonnen had als de anderen door hadden kunnen rijden, maar dat is autosport. Je moet er aan het einde van de rit zijn en dat was hij.”

Lees ook: Top & Flop: Grand Prix van Italië de race

Lees ook: BREAKING: Gridstraf voor Verstappen na crash met Hamilton

Lees ook: Ricciardo wint GP van Italië na crash Verstappen en Hamilton