Olav Mol: “FIA moet finishpenalty invoeren”

Lewis Hamilton / Mercedes AMG F1 / Silverstone / Groot-Brittannië / 2021
Foto: Mercedes AMG F1 (Jiri Krenek)

Het weekend van de Grand Prix van Groot-Brittannië is er één om nooit te vergeten. Het was het weekend met de eerste sprintkwalificatie, maar ook met de eerste echte confrontatie tussen Verstappen en Hamilton. Grand Prix Radio sprak met Formule 1-commentator Olav Mol over het sprintformat, de straf van Lewis Hamilton en Ferrari.

Het sprintformat viel goed bij de commentator. “Ik vond het verfrissend. Het format was leuk, niet te lang en niet te kort, en de graphics waren ook goed”, zegt Mol. Desondanks vindt hij dat het format niet voor elke race moet worden ingevoerd, maar dat het meer als een Grand Slam moet worden gebruikt. “Een paar races in het jaar, waar je dus in totaal 29 punten kan verdienen. Wat mij betreft kies je dan de legendarische grands prix: Silverstone, Suzuka, Spa en Monaco en dan zeggen de Italianen vast dat Monza er ook bij moet, dus doe die dan ook maar.”

F1 Grand Prix of Great Britain - Sprint - Max Verstappen - Silverstone
Foto: Michael Regan / Getty Images / Red Bull Content Pool

Straf Hamilton

Hét moment van de race was de crash tussen Verstappen en Hamilton. Hamilton raakte Verstappen in Copse corner, wat een gigantische crash voor Verstappen veroorzaakte. De Nederlander had een crash met een impact van 51G(!) en moest zelfs naar het ziekenhuis. De 10 seconden tijdstraf die Hamilton kreeg, was volgens Mol niet genoeg. “Het is zeker niet zwaar genoeg. Wat mij beter lijkt is een finishpenalty. Je krijgt voor een incident tijdens de kwalificatie al een gridpenalty voor de race, dus waarom geen finishpenalty tijdens de race? Ik ga dat wel aankaarten bij de FIA”, aldus Mol. Een finishpenalty zou inhouden dat je, afhankelijk van de straf, een x aantal plaatsen terug wordt gezet in de einduitslag. “Want het staat nu niet in verhouding”, vindt Mol.

Lewis Hamilton / Mercedes / Silverstone / Groot-Brittannië / 2021
Foto: Mercedes AMG F1 (Steve Etherington)

Over de reactie van Hamilton was de commentator duidelijk. “Dit is allemaal in de heat of the moment. Komende dagen wordt duidelijk hoe groot hij is als sportman, want hij zat écht niet naast Verstappen. Je kan namelijk niet met linksvoor iemands rechter achterwiel aanraken als je naast hem rijdt. Dat kan gewoon niet.”

Ferrari

Ferrari heeft een wisselvallig seizoen. Op de banen waar het warm is, doen ze het goed en als het koud is, is de Scuderia nergens. Volgens Mol kan Ferrari zelfs nog een podium halen dit jaar, “maar dan moet het wel warm zijn, want dan komt de auto echt tot haar recht.” De commentator vindt het mooi voor het team dat het weer wat beter gaat. “Dit is loon naar werken voor Leclerc en Sainz.”

Lees ook: Top & Flop: Grand Prix van Groot-Brittannië, de race

Lees ook: FIA legt straf voor Hamilton na incident met Verstappen uit

Lees ook: Verstappen na crash: “Respectloos gedrag”