NENT-topman heeft ambitieuze plannen met F1-uitzendingen

George Russell / Media / Jack Plooij / Ziggo
Foto: Williams Racing Photos

De Nordic Entertainment Group (NENT) krijgt van 2022 de Formule 1-rechten in handen. Topman Peter Nørrelund heeft in een gesprek met Formule 1 alvast een tipje van de sluier opgelicht over de plannen van het Scandinavische voor de Formule 1-uitzendingen in Nederland.

De topman van het streaming-bedrijf laat weten dat het gaat werken met ‘vriendelijke’ abonnementsprijzen en de sport vanuit alle hoeken belicht zal worden. Hij wil er geen ‘Max Verstappen-show’ van maken. “Veertig procent is oranje en de andere zestig is om de schoonheid van Formule 1 te laten zien.” Nørrelund denkt dat het geweldig is om zo’n sterke Nederlandse coureur te hebben, maar dat men ook de andere negentien coureurs niet moet vergeten.  “Het is belangrijk om te vertellen dat Formule 1 méér is dan alleen Verstappen.”

Ambitieuze plannen met twee studio’s

Nørrelund meldt dat NENT met hun streamingsdienst Viaplay in de Noordse landen boven Netflix staat wat gebruiksvriendelijkheid betreft. “We hebben een groot erfgoed wat sport betreft, we houden hier allemaal van sport.” De NENT-topman denkt dat Nederland een aantrekkelijke, nieuwe markt is met veel interesse in sport. “In mijn optiek is Formule 1 op dit moment in Nederland het sterkste mediaproduct.”

NENT is van plan alles uit de kast te halen om het Nederlandse publiek te overtuigen en te binden aan de dienst. De Deen laat weten bekend te zijn met de producties van Ziggo. “Die zijn verder prima, maar we hopen het beter te kunnen doen.” Hij laat ambitieuze plannen doorschemeren, zo noemt hij dat er een plan is voor twee studio’s, één in Nederland en één in de paddock ter plaatse. “De commentatoren werken vanaf locatie en er komt zowel een grid- als pitreporter. Vergeet niet dat we budget hebben om erin te stoppen.”

Jack Aitken / Media
Foto: Williams Racing Photos

Met Viaplay wil Nørrelund gaan uitpakken met de  Formule 1-verslaggeving. Zo wordt er gedacht aan veel achtergrondreportages tussen de races door, met onder andere oud-coureurs die circuits uitleggen en wil het bedrijf goede analisten en experts aantrekken. “De Nederlandse kijker kan van ons verwachten dat we elke vierkante centimeter van het circuit gaan coveren met aanvullende studiosessies.”

Ervaring met sport

De topman laat weten dat het Scandinavische bedrijf veel ervaring heeft met verslaggeving van sport en denkt dat het recept voor een goede verslaggeving overal het zelfde is. “Hoe meer kennis je mensen geeft, hoe geïnteresseerder ze raken. Kennis voedt interesse. Formule 1 gaat om details, het vertellen van mooie verhalen zit ook in die details”, gaat Nørrelund verder. Hij denkt dat dat ook Formule 1 zo interessant maakt, de combinatie van politiek en sport. ‘House of cards’ op wielen noemt de Deen het.

Bij het neerzetten van een goede verslaggeving komen ook de juiste mensen kijken. De NENT-topman geeft aan dat ze daar de komende maanden naar gaan zoeken. De geschikte mensen zullen volgens hem een mix worden van ervaren mensen in combinatie met opkomend talent.

Geen premiumprijs

De grootste vraag onder de Nederlandse F1-fans is sinds de bekendmaking van het nieuws de abonnementsprijzen. Nørrelund geeft aan dat de prijzen in het najaar bekend worden gemaakt. “Wat we wel nu al kunnen zeggen, is dat het zeer betaalbaar zal zijn.” Ook de Deen heeft de speculaties over de prijs op social media meegekregen, maar laat weten dat het bestaande model in Scandinavië en Finland niet te vergelijken is met het Nederlandse. “We willen veel abonnees, het zal geen premiumprijs worden”, sluit Nørrelund af.

Lees ook: Ziggo raakt uitzendrechten Formule 1 kwijt

Lees ook: Top en Flop: Grand Prix van Monaco VT1 en VT2

Lees ook: Maak kans op 3.333 euro aan brandstof met het Grand Prix Spel