Giedo van der Garde is nog altijd even ambitieus als realistisch

Giedo van der Garde, Sauber F1 Team, 2014

Hij wordt dit jaar 36 jaar oud. Giedo Van der Garde maakt tegenwoordig furore als coureur bij Racing Team Nederland. Na een lange racecarrière is de Nederlander nog steeds niet weg te denken uit de Nederlandse autosport en blijft hij zoals altijd realistisch: “Je kan altijd terugkijken, maar ik kijk graag vooruit”.

Tijd om zijn verjaardag groots te vieren is er niet. “Als ik jarig ben, ben ik al onderweg naar Spa om te gaan racen”, zegt Giedo van der Garde. “Uiteindelijk word ik ook maar 36”. De Nederlander maakt zich op voor een nieuw seizoen van het World Endurance Championship dat van start zal gaan in het Belgische Spa. Het team heeft hoge verwachtingen van het nieuwe seizoen: “We kunnen zeker meedoen voor de titel en ik denk ook dat je dat moet uitspreken. Er komt dan ook gelijk druk bij kijken, maar dat is denk ik positieve druk”, aldus Van der Garde die alle reden tot optimisme heeft.

Met een overwinning van de zes uur van Fuji en meerdere podiumplekken begint de prijzenkast van de Nederlandse renstal onder leiding van Frits van Eerd steeds voller te raken: “We hebben een topseizoen achter de rug en hopelijk kunnen we dat ook doortrekken naar het aankomende seizoen. Je bespreekt met elkaar wat je ambities zijn en wat we willen doen het volgende seizoen. Dan kijk je naar de concurrentie en dan begin je je af te vragen, zou die wereldtitel dan toch een keer naar ons kunnen komen? Dus ik denk dat we zeker meedoen voor het wereldkampioenschap”, aldus Van der Garde.

Le Mans

Naast Van der Garde nemen ook Nederlanders Frits van Eerd en Job van Uitert plaats in de gele bolide voor het WEC-kampioenschap. “Frits is echt een van de snelste gentlemen drivers in het veld en hij heeft veel ervaring. Job wordt ook alleen maar beter als coureur en mens. Ikzelf heb natuurlijk ook al wat ervaring in deze raceklasse”, zegt Van der Garde die in 2018 terugkeerde in het lange afstand-racen bij Racing Team Nederland. Het was in 2016 dat de Nederlander de European Le Mans Series op zijn naam schreef met het G-Drive Racing-team en toen maakte hij tevens zijn debuut in de heilige graal van het lange afstand-racen: de 24 uur van Le Mans.

Giedo van der Garde op het circuit van Le Mans. (c) Racing Team Nederland

Ook dit seizoen krijgen Van der Garde en zijn teamgenoten weer 24 uur aan het bijna 14 kilometer lange circuit voor hun kiezen. Dat vergt een andere voorbereiding dan bij races van zes of acht uur: “Het blijft een ongelooflijk bijzondere en uitputtende race, fysiek en mentaal”, zegt de coureur. “Het is voor het team ook heel moeilijk. Je hebt om de veertig  minuten een pitstop en je krijgt te maken met verschillende omstandigheden. De zon gaat onder, de zon komt net op, je begint echt moe te worden. Er kan zo veel gebeuren, dus het is een super uitdagende race”. Van der Garde: “Je bent een maand voor Le Mans meer conditioneel bezig als het op trainen aankomt. Dan gaan trainingen die normaal anderhalf uur duren ineens een uur langer duren. Je moet gewoon zorgen dat je fysiek ijzersterk bent”.

Realistisch zijn

Tweevoudig Nederlands kampioen karts, wereldkampioen in de Formule Super A, kampioen in de World Series by Renault, het is een kleine greep uit de racecarrière van de in Rhenen geboren Van der Garde. De Formule 1 was altijd een droom, die hij in 2013 in vervulling zag gaan. De F1-bolide van Caterham, of zoals Van der Garde hem graag noemt: ‘dat ding’, was misschien niet de snelste raceauto van het veld in 2013. Toch zal Van der Garde de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco dat jaar niet zo snel meer vergeten. “Ik haalde Q2 in de kwalificatie met dat ding”, zegt hij lachend. “Ik was zo blij dat ik dat had geflikt met dat ding, dat maakt het wel een van de mooiste dagen uit mijn carrière”.

Aan stoppen denkt hij nog niet, maar hij maakt wel de balans op. “Ik ben realistisch. Ik heb een lange carrière in de autosport gehad, racen is een ding, daar ben je op je veertigste wel klaar mee. Je krijgt kinderen en je begint eens een business. Ik ben een bedrijf begonnen in vastgoed en we maken mooie dingen. Dus na een tijdje moet je wel weer nadenken, waar wil ik succesvol in worden?”, zegt hij. “Dat zeg ik nu, maar soms sluit ik ook niet uit dat ik over twintig jaar nog aan de start van Le Mans verschijn. Naast Max, of zijn zoon”. Van der Garde: “Je kan altijd terugkijken, maar ik kijk graag vooruit”.

Lees ook: Jarig: Oud-Formule 1-coureur Felipe Massa

Lees ook: De Vries wint E-Prix Valencia na lege batterijen concurrentie

Lees ook: Hamilton verloor zes tienden per ronde door schade