F1 aan Tafel: ”Balance of performance zal aanfluiting zijn”

(c) Mercedes F1

De gasten in de nieuwe aflevering van F1 aan Tafel zijn het met elkaar eens dat de plannen om een eventuele balance of performance in te voeren belachelijk zijn. Frans Verschuur, Ronald Molendijk en Bram Moszkowicz leggen allemaal hun kritiek op de mogelijke plannen uit. De zogenaamde balance of performance zou dan, naast de engine freeze, het veld verder naar elkaar toe moeten trekken.

Het balance of performance mechanisme is ten sprake gekomen nadat Red Bull heeft aangegeven een mechanisme achter de hand te willen hebben als de engine freeze niet wil lukken. Daarmee doelt ze op een situatie waarin bepaalde motoren ondanks de engine freeze nog steeds sterker zijn dan andere motoren. Mercedes is de huidige koploper van het veld en was voorheen altijd tegen zo’n mechanisme. Meer duidelijkheid over de invoering van een balance of performance is er niet. Toto Wolff heeft wel aangegeven dat het meer als een straf zou voelen voor de teams die goed werk geleverd hebben. 

Nadelig voor de sport

“Het zou toch belachelijk zijn dat je de motoren die beter zijn kunstmatig gaat bijstellen zodat ze minder goed gaan”, reageert Moszkowicz verontwaardigd. Molendijk wijst hem erop dat in andere raceklassen een soortgelijke invoering is gedaan om het veld bij elkaar te krijgen. Toch is ook Verschuur is erop tegen. Hij geeft een voorbeeld over hoe de balance of performance eruit zal kunnen zien: “De eerste drie teams krijgen gewicht erbij. Dan kan er een zeggen, ik kan beter deze race gewicht erbij nemen en vierde worden. Want het volgende circuit is voor mij wat slechter.” Hij zegt dat hij in zijn eigen klasse ook al met zulke regels heeft gereden.

Extra gewicht is een van de beperkingen die de sport kan invoeren om de prestatie van de auto’s te veranderen. In de GT3 en GTE werken ze hier al een tijd mee. Andere beperkingen kunnen aanpassingen aan het motormanagement en aerodynamica kunnen zijn. Deze beperkingen moeten er dan voor zorgen dat alle teams op een soortgelijk niveau rijden. Verschuur denkt dat een soortgelijke invoering nooit gaat gebeuren. Hij is van mening dat het een ‘politiek spelletje’ gaat worden. “Nu moet ik gewicht erbij doen en nu niet. Nu moet ik geen derde worden maar vierde, want dan krijg ik geen gewicht erbij. Het invoeren van een balance of performance zal een aanfluiting zijn voor de Formule 1.”

Mercedes dominantie

De aanleiding tot het gesprek was de discussie over de invoering van de engine freeze. De motoren mogen vanaf 2022 niet meer verder ontwikkeld worden. Presentator Mattie Valk vroeg aan alle gasten wie de grootste winnaar en verliezer worden. Daarmee kwam Mercedes als winnaar uit de bus en Ferrari als de verliezer.

Molendijk vreest dat er meer mensen gaan stoppen met kijken als Mercedes zo dominant blijft. Moszkowicz is het hiermee eens en geeft het voorbeeld van jaren geleden waarin het nog onvoorspelbaar was wie er zou winnen. Daarnaast vindt hij de techniek van de auto’s en het ‘gevaarlijke’ aan de sport ook leuk. “Daarom kijk ik eigenlijk. Op het moment dat het zo voorspelbaar wordt, haak ik ook af.”

De boodschap is duidelijk: hou het bij de engine freeze, maar die balance of performance? No way!

Luister hier naar de complete aflevering van F1 aan Tafel:

 

Lees ook: Olav Mol: “Belangrijk dat engine freeze doorgaat”

Lees ook: Officieel: Red Bull vanaf 2022 door met de Honda-motor