Olav Mol: “Belangrijk dat engine freeze doorgaat”

(c) Pirelli content pool (Photo by Charles Coates / LAT Images)

“Ik vind het heel belangrijk dat de engine freeze erdoor komt. Niet voor Red Bull Racing, niet voor Max, nee voor de sport an sich”, zegt Olav Mol in F1 aan Tafel. “We weten allemaal dat het moeilijk wordt om een nieuwe motorfabrikant binnen te halen. Als alle know-how die er in deze Honda-motor zit verdwijnt, ben ik bang dat het nog wel even gaat duren voordat er weer een nieuwe komt. Dus ik vind het heel belangrijk dat het doorgaat.”

Verschillende media maakten bekend dat er maandag een vergadering geweest zou zijn over het nieuwe reglement. De engine freeze zou er komen om kosten te besparen, ook met het oog op de budgetbeperkingen die in 2021 zouden ingaan. Mol legt uit dat de besprekingen op dit moment nog steeds over Red Bull zouden gaan. “Red Bull wil graag dat Honda-project doorzetten. Dat betekent dat ze de ontwikkeling van de motoren willen stilleggen, zodat er in 2025 een nieuwe motor kan komen.”

Presentator Jeroen Mul merkt op dat Mol altijd pleit voor het zo lang mogelijk gelijk houden van een reglement en daar is hij het nog steeds mee eens. “Qua motor kunnen we dat natuurlijk wel gaan zeggen. In 2022 komen de originele, in 2021 uitgestelde regels dan weer naar voren. Maar ik hoop dat die reglementen echt gewoon een jaar of zes à zeven staan, zodat je het ook echt bij elkaar kunt zien komen.”

Onderhuids spelletje

Mol denkt zelf dat de situatie meer pesten is tussen de grote namen van de Formule 1. Vooral omdat Toto Wolff, teambaas bij Mercedes, heeft gezegd dat hij voor de bevriezing is. De uitspraak van de nieuwe F1-CEO, Stefano Domenicali vindt Mol zelf het belangrijkst. “Domenicali zegt dat hij het plan ondersteunt, dat is wat hij in het openbaar zegt. Hij zegt tegen de mensen die straks tegen willen stemmen: jongens let op als jullie mij straks nodig hebben en je hebt dit onderdeel voor de Formule 1, wat ik als baas van de Formule 1 belangrijk vindt niet gesteund, dan zou je daar wel eens last van kunnen hebben.”

Stemmen

De deadline voor de stemming, volgens Mol, zou ergens halverwege februari liggen. Hij voegt daaraan toe dat Honda voor het komend seizoen nog geen last heeft van de bevriezing en dat ze nog met een nieuwe krachtbron komen, net als Ferrari. Maar daarbij komt wel, als ze niet goed zitten en ze bevriezen de motoren, dat ze dan een probleem hebben. “Daarom zei Mercedes ook vrij makkelijk: bevries maar. Want die weten al jarenlang, maakt niet uit of we rijden met de motor van twee jaar geleden. We rijden waarschijnlijk nog wel vooraan, bij wijze van spreken.”

Uiteindelijk moeten er 34 stemmen uitgebracht worden, voor of tegen het reglement. 10 van de teams, 10 van de FIA, 10 van de F1 zelf en 4 van de autoleveranciers waarvan er 27 voor moeten zijn om het door te kunnen laten gaan.

De complete podcast van F1 aan Tafel van deze week kun je hier luisteren.

 

Lees ook: F1 ontkent geruchten over opschuiven nieuw reglement

Lees ook: Indy Dontje over 24h Daytona: ”Horloge mooier dan beker”

Lees ook: Frans Verschuur: ”Renault hoort niet in de F1”

Lees ook: Nieuwe F1-bolides 2021: Waar en wanneer worden ze onthuld?