Indy Dontje over 24h Daytona: “Horloge mooier dan beker”

(c) Indy Dontje

“Het ontvangen van het horloge voelde zo gaaf, dit is zoveel mooier dan een beker,” stelt kersverse 24h Daytona-winnaar Indy Dontje in F1 aan Tafel. “Ik heb altijd mijn hele leven gezegd, ik ben niet echt een Rolex fan dat ik zou zeggen: ik koop er een. En als ik er een zou willen, dan zou ik er een willen winnen. En dan win je nu zo’n mooi horloge.”

Dontje heeft een van de twintig unieke Rolex Daytona 24h horloges bemachtigd na zijn overwinning. Hij vertelt dat de horloges zijn gegraveerd met het logo van Daytona 24h en winner 2021, wat het horloge zo speciaal maakt. Olav Mol, die ook te gast is in de podcast, vraagt hoeveel het horloge waard is. “Het horloge begint ergens op 14 duizend euro, maar er zijn al biedingen geweest van 80 duizend euro”, vertelt Dontje lachend.

Over zijn overwinning is Dontje nog steeds in de wolken. “Het duurde even voordat het landde, het is een enorm prestigieuze race. Echt super gaaf dat we het zo goed deden en uiteindelijk hebben gewonnen.” Het winnen van een uniek horloge, de combinatie van racen op een oval en de vijf verschillende klassen die meedoen zijn enkele factoren die de race volgens Dontje bijzonder maken. 

Verschil Nürburg en Daytona

Frans Verschuur vraagt Dontje naar het verschil tussen de race op de Nürburgring en Daytona: “Nürburgring is zwaarder voor de rijder, omdat we daar de snelste klasse zijn. En als ik eerlijk ben, het niveau van de rijders op Daytona is echt heel hoog.” Volgens Dontje heeft dat te maken met het instapniveau op de Nürburgring dat een stuk lager is. Dat is vooral te merken op de baan. “Je merkt het wel aan het aantal crashes en de volwassenheid op de baan.”

Triple crown

De 24h van Daytona is onderdeel van de ‘triple crown’ van endurance racing. De triple crown zijn drie wedstrijden die rijders gewonnen moeten hebben: 24h van Daytona, 12h van Sebring en de 24h van Le Mans. Dontje hoopt dat hij snel de andere races toe kan voegen aan zijn overwinning op Daytona. Zijn verwachtingen over zijn deelname aan die races: “Ik hoop natuurlijk Sebring in maart te kunnen rijden. Aan de andere kant rijden we daar wel de GT4, dus ik ben er sowieso. En ik hoop dat ik dit jaar of volgend jaar mee kan doen aan Le Mans.”

De complete podcast van F1 aan Tafel van deze week kan je hier luisteren.

 

Lees ook: Frans Verschuur: ”Renault hoort niet in de F1”

Lees ook: Julien Lemmen: ‘’Perez is een betrouwbare tweede coureur’’

Lees ook: Nieuwe F1-bolides 2021: Waar en wanneer worden ze onthuld?