Ferrari kijkt naar revolutionair motorontwerp voor 2022

Sebastian Vettel (c) Scuderia Ferrari

Ferrari heeft plannen voor een nieuw motorconcept voor 2022. Volgens  Motorsport.com is het een ontwerp dat nog nooit eerder is vertoond in de Formule 1.

Het idee komt van Wolf Zimmermann. Hij is de man die voor het nieuwe tijdperk de motorconcepten mag bedenken. Het verschil zit hem in een aantal dingen. Ferrari lijkt Mercedes te volgen door ook de compressor van de turbo los te koppelen. Nu zitten beide nog aan de versnellingsbakzijde van de motor, maar dat is vanaf 2022 niet meer zo. Vanaf 2022 zitten de onderdelen aan weerszijden van de versnellingsbak, verbonden door een as. Een grote verandering, maar Ferrari lijkt nog een stapje verder te gaan.

Leclerc Grand Prix Oostenrijk race 1 2020
@Scuderia Ferrari Press Office

Ferrari zou de compressor in de zescilinder-inlaatbox willen brengen met een nieuwe opstelling voor de intercooler. Daardoor wordt de motor kleiner en brengt het meerdere voordelen met zich mee. Los van de betere prestaties zou het ook meer aerodynamische mogelijkheden bieden en een gewichtsvoordeel opleveren. Dat gewichtsvoordeel zou dan weer kunnen helpen met het zwaartepunt.

Revanche

Het klinkt allemaal rooskleurig op deze manier, maar de uitwerking gaat een grote uitdaging worden. Ferrari moet ervoor zorgen dat de motor niet alleen sterker wordt, maar ook betrouwbaarder. Ze zullen erop gebrand zijn om een sterke comeback te maken na een dramatisch 2020. Met een 6de plek in het constructeurskampioenschap is Ferrari uit op eerherstel. In 2021 wil ze de top 3 weer inkomen en in 2022 is het doel om met dit nieuwe concept een aanval te doen op de wereldtitel.

Lees ook: Indy Dontje over 24h Daytona: “Horloge mooier dan beker” 

Lees ook: Formule 1 stemt over nieuw plan voor introductie sprintraces

Lees ook: Top 5: Dit zijn de jongste Formule 1-coureurs aller tijden