Ho-Pin Tung preview GP van Eifel: “Spectaculair oldskool circuit”

Komend weekend keert de F1 terug naar het circuit in het Duitse Eifel, de Nürburgring. Speciaal voor Grand Prix Radio blikt Ho-Pin Tung vooruit op deze vaak spectaculaire race.

“Het is een baan die eigenlijk iedere coureur heel goed kent, een oldskool circuit dat wel constant gemoderniseerd is en daardoor liggen er ook verschillende types asfalt wat zorgt voor een behoorlijk groot verschil in grip”, begint Tung.
“Het is een technisch circuit met een groot hoogteverschil en met veel lang-doordraaiende bochten. Het is daarbij belangrijk om als coureur geduld te hebben. Het is namelijk verleidelijk om te vroeg op je gas te gaan en daardoor onderstuur, gevolgd door exit-overstuur en dus onbalans in de auto te creëren”.

Er zijn ook behoorlijk wat rechte stukken, al is niet 1 ervan echt heel erg lang. De teams zullen dan ook met veel neerwaartse druk rijden, mede omdat het weer een belangrijke factor zal spelen dit weekend.

(c) Formula1.com

De sleutel tot succes op een droge baan zal zitten in de Pirelli banden en om die goed werkend te krijgen in de koude temperaturen die verwacht worden. Ho-Pin legt uit: “Als het koud is dan is het namelijk een stuk moeilijker om de banden in een zogenaamde ‘operating window’ te krijgen. Lukt dat niet, dan resulteert dat natuurlijk in een groot gebrek aan grip, plus een grote kans op zogenaamde ‘cold graning’. Hierdoor rult het rubber op de band op en dat geeft overmatig slijtage.”

Of het droog blijft is wel de vraag, want door de ligging van het circuit in de Eifel, omringd door de bossen, hangt er een soort van micro-klimaat. “Iedereen die weleens op de Nürburgring is geweest, weet hoe temperamentvol het weer kan zijn.”

De laatste keer dat Ho-Pin er zelf racete was in 2017 in het FIA World Endurance Championship. Hij scoorde toen een prachtige overwinning met zijn teamgenoot in de LMP2 klasse. Het was er warm en zonnig, maar dat was in juli. Een vertraagde of geannuleerde sessie door dichte mist in de ochtend komt regelmatig voor. “Ik kan mij herinneren dat ik in mijn Formule 3 dagen zelfs een keer sneeuw heb gehad, dat was begin juni.”

Een paar weken geleden was de 24 uur van Nürburgring, schitterend gewonnen door de Nederlander Nick Catsburg, die moest in de nacht stilgelegd worden door te hevige regenval. “Het weer speelt dus altijd een grote rol op de Nürburgring, iets dat in het verleden ook vaak voor spectaculaire F1 races heeft gezorgd op dit circuit.”

De hele gesproken preview van Ho-Pin Tung hoor je ook terug in 1 van de autosport-updates op Grand Prix Radio.