Formule 1 vrije training 1 zit erop: spins voor Verstappen en Gasly

Red Bull Oostenrijk VT1 2020
(c) Red Bull Racing F1

Eindelijk! Na maanden zonder echte raceactie is het Formule 1-seizoen vandaag weer van start gegaan. De eerste vrije training van het seizoen, op het circuit van Spielberg in Oostenrijk, zit erop. In dit bericht vatten we de ins en outs van VT1 voor je samen.

Het moment waar alle racefans ter wereld maanden op gewacht hebben, was eindelijk daar. De Formule 1-bolides kwamen weer in actie. En nu het seizoen weer begonnen is, hebben we eindelijk de nieuwe introtune van de Formule 1 kunnen zien en horen.

De eerste vrije training begon droog. De uitloopstroken van de baan zagen er echter wel vochtig uit, wat niet heel gek is gezien het de afgelopen dagen veel geregend heeft in Oostenrijk. Toen de vrije training van start ging, reden meteen de eerste auto’s de baan op met McLaren-coureur Carlos Sainz aan kop. “Whooo dit is snel, dit is snel”, riep Sainz al snel via de boardradio.

Weghalen gele kerbstones

De afgelopen tijd is er ook een aanpassing aan de baan gedaan. Zo zijn de gele kerbstones in de laatste bocht van de baan weggehaald. In de voorgaande jaren zorgden die kerbstones voor veel schade bij coureurs die er met hun bolides overheen reden. Aangezien het verrichten van reparaties momenteel langer duurt dan normaal, in verband met social distancing, is het voor veel teams een opluchting dat de gele worstenbroodjes er niet meer liggen.

Toch blijft het oppassen in bocht 9 en 10, want daar is sprake van tracklimits. Lance Stroll kwam daar al snel achter toen zijn tijd afgepakt werd, omdat hij over de tracklimits ging. Het was uiteindelijk Lando Norris die de eerste tijd laat noteren met een 1:08.206. Deze tijd werd vlak daarna echter al verbeterd door Valtteri Bottas met een 1:07.578.

McLaren Oostenrijk VT1 2020
(c) McLaren F1
Regen

De vrije training was zo’n twintig minuten bezig toen Bottas meldde dat het miezerde op de baan. Deze miezerregen nam wat toe en de coureurs die nog wel op de baan waren, doken vrij snel naar binnen. Toch duurde ook dat niet lang. Veel coureurs doken namelijk met intermediates de baan op, waardoor het zelfs nog even druk werd.

DAS-systeem

Het team van Mercedes heeft ondertussen laten weten dit weekend gebruik te gaan maken van het DAS-systeem. Tijdens VT1 was dit al te zien bij de auto van Bottas. Dat Mercedes het DAS-systeem gebruikt, kan mogelijk leiden tot protest van onder andere het team van Red Bull Racing.

Mercedes Oostenrijk VT1 2020
(c) Mercedes AMG Petronas F1

VT1 was alles behalve succesvol voor Haas-coureur Romain Grosjean. Hij moest al vrij snel naar binnen vanwege een probleem met zijn remmen. Het team van Haas meldde later via Twitter dat er een remvloeistof lek was geconstateerd bij de auto van Grosjean.

Ook Sergio Perez moest zijn run afbreken toen er rook uit de achterkant van zijn bolide kwam. Het team van Racing Point heeft dit onderzocht en er bleek niks ernstigs aan de hand te zijn. Perez kwam dus ook al snel de baan weer op.

Spins voor Verstappen en Gasly

Richting de laatste twintig minuten van VT1 was er kortstondig sprake van een Virtual Safety Car-situatie. De bolide van Ocon was namelijk een stukje bodywork kwijtgeraakt dat van de baan afgehaald moest worden. Met nog een kwartier te gaan had ook Verstappen nog even een momentje. De Nederlander spinde namelijk in bocht één. En vlak daarna spint ook de AlphaTauri van Pierre Gasly in de laatste bocht.

Aan het einde van VT1 zijn het achtereenvolgend Lewis Hamilton, Valtteri Bottas en Max Verstappen die de top 3 van snelste tijden hebben neergezet. Op dit moment zegt dat echter nog vrij weinig aangezien men niet het achterste van hun tong laat zien. Ook vanmiddag zal Grand Prix Radio je op de hoogte houden van het laatste nieuws omtrent de tweede vrije training!

 

Lees ook: Tijdschema voor de Grand Prix van Oostenrijk