Prognose: Red Bull en Honda, fabrieksteam in wording

(c) Red Bull Content Pool

Nog maar een paar dagen en dan wordt in Melbourne de eerste Grand Prix van 2019 verreden. Hoe zijn de renstallen uit hun winterslaap gekomen en wat kunnen we in Australië van ze verwachten? Tot aan de Grand Prix van Australië bekijken we elke dag de voorbereiding van een van de tien teams. Vandaag Ferrari.

Red Bull Racing (aantal rondes: 833)

Snelste tijd:
#10 Pierre Gasly: 1:17.091 (C5)
#33 Max Verstappen: 1:17.709 (C3)

Het houdt maar niet op bij Red Bull Racing. Na vorig seizoen afscheid te hebben genomen van Renault (en Daniel Ricciardo) was er dit jaar al voor er ook maar een meter was gereden een stortvloed aan positieve berichten over de samenwerking met Honda.

Magere start van het seizoen

De Japanners zelf verwachten grote stappen, teambaas Christian Horner ziet vooruitgang en is onder de indruk en adviseur Helmut Marko vindt dat Honda nauwelijks nog onder doet voor Ferrari en Mercedes. En toen waren er die testdagen in Barcelona. Red Bull reed er ‘slechts’ 833 rondjes, ruim 350 minder dan Mercedes en ook nog eens 150 minder dan Ferrari, maar dit valt goed te verdedigen: Pierre Gasly reed twee keer een auto van de baan en er veel tijd werd verspeeld met het herstel van de schade. Daarbij lagen de problemen niet aan Honda, de motor was en is betrouwbaar en dat – zegt men in Milton Keynes – is voor nu het belangrijkste.

Met Honda is Red Bull feitelijk een fabrieksteam

Betrouwbaarheid dus, een wezenlijk verschil met de Renault-krachtbronnen die de afgelopen jaren regelmatig en tot grote frustratie van de Red Bull-coureurs de geest gaven. Het grootste verschil zit ‘m echter niet alleen in die betrouwbaarheid, maar vooral in het feit dat Honda geen eigen stal te bevoorraden heeft en dus volledig is toegewijd aan Red Bull. Alles wat de Bulls gebouwd en aangepast willen hebben, wordt in Japan uitgevoerd. Bij Renault lag dat de afgelopen jaren wat anders: de Fransen hadden en hebben een eigen fabrieksteam en zullen altijd de wensen van die stal als belangrijkste uitgangspunt nemen. Christian Horner wist het in de Netflix-documentaire ‘Drive to Survive’ kernachtig samen te vatten met de woorden: “je betaalt voor een eerste klas vliegticket, maar je vliegt budget.”

Onze analyse:

De toewijding van Honda zal het grote verschil moeten maken voor Red Bull, dat in essentie gewoon het fabrieksteam van de Japanners is. Weet Honda een motor te maken die heel blijft en qua vermogen in de buurt komt van Ferrari en Mercedes dan kon Red Bull de successen van de eerste jaren tien van deze eeuw wel eens gaan herhalen. Laat het maar aan Adrian Newey over om een geweldig chassis te bouwen en door te ontwikkelen. Dat, gekoppeld aan een sterke motor en een van de beste coureurs van het veld, moet overwinningen op kunnen leveren. En overwinningen leiden uiteindelijk tot titels.

 

Jouw reactie