Wat verandert er in 2019 in de Formule 1? (2/2)

img_4933_0

Een nieuw jaar, een nieuw Formule 1-seizoen. En dat betekent: nieuwe coureurs, nieuwe auto’s, een nieuw team en last but not least: nieuwe reglementen. Hoewel de grootste regelwijzigingen pas in 2021 plaats zullen vinden, zijn er ook dit seizoen wat veranderingen ten opzichte van 2018.

Eenvoudiger straffen

Om de kosten van het racen in te dammen heeft de Formule 1-organisatie al jaren geleden besloten om een maximaal aantal te gebruiken motoronderdelen per jaar toe te staan. Alles wat boven dit maximum wordt gebruikt, levert een gridstraf op. Zeker in de beginjaren van de hybride-motoren leverde dit buitenproportionele straffen op, waarbij coureurs soms veertig of vijftig plaatsen naar achteren moesten op de startopstelling. Omdat niet elke auto helemaal achteraan kan starten werd de opstelling bepaald aan de hand van de volgorde waarop zij tijdens de eerste vrije training de baan opkwamen. Dat leidde er toe dat vlak voor die sessie meerdere auto’s de pitsstraat blokkeerden om zo vooraan in de rij van gestraften te komen. De organisatie hoopt dit aan te pakken door vanaf dit jaar alle coureurs die meer dan vijftien strafplaatsen hebben ontvangen op de grid te plaatsen in de volgorde waarin ze zich gekwalificeerd hebben.

Technische wijzigingen

Door de hogere en bredere achtervleugels wordt het zicht naar achteren minder en dus zijn er wat aanpassingen gedaan aan de achteruitkijkspiegels. Verder wordt de camerapositie op de luchtinlaat aangepast, zodat de halo niet meer het halve beeld in beslag neemt en krijgen de bolides extra veiligheidslichten op de end plates van de achtervleugel.

Nieuwe helmen en handschoenen

De coureurs zijn dit jaar verplicht gebruik te maken van nieuwe helmen, met het FIA 8860-2018 standaard. Deze helm biedt betere schokabsorptie en de bovenkant van het vizier is een centimeter lager dan de oude. Ook dragen de coureurs komend seizoen nieuwe handschoenen. Deze zijn uitgerust met sensoren die biometrische gegevens meten en deze kunnen doorspelen aan de medische staf.

Finishvlag

Een enorme flater afgelopen seizoen bij de Grand Prix van Canada deed heel wat stof opblazen. Een ingehuurd fotomodel besloot twee ronden voor het einde van de race al met de geblokte vlag te gaan zwaaien, wat tot veel verwarring leidde. Om dit te voorkomen wordt het einde van de race voortaan aangekondigd door het zwart-wit geblokt op de digitale borden langs de baan te tonen. De fysieke vlag op de finishlijn blijft overigens wel gewoon in gebruik.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden