Franco Morbidelli maakt indruk bij overstap naar Yamaha

Franco Morbidelli. Foto: MotoGP.com

Van een bokkige overjarige Honda van het inmiddels ter ziele gegane Marc VDS-team overstappen naar een soepele (bijna) nieuwe Yamaha van Petronas SRT was duidelijk een verademing voor Franco Morbidelli. In zijn eerste twee dagen als Yamaha-coureur maakte de Italiaan op het circuit van Valencia indruk met twee maal de zesde tijd, slechts 0,217 achter fabrieksrijder Maverick Viñales, die opnieuw de snelste op de baan was, voor Andrea Dovizioso en Marc Marquez.

Jorge Lorenzo sloot de tweedaagse test als nieuwbakken Honda-coureur af met de twaalfde tijd. “Ik denk dat het voor iedereen die van een Honda komt en voor het eerst op een Yamaha stapt, een verademing is”, aldus Honda-coureur Marc Marquez. “De Honda is geen gemakkelijke machine, de Yamaha is veel rijdersvriendelijker. Daarom heeft Jorge (Marquez’ nieuwe teamgenoot die net is overgestapt van de Ducati, red.) meer moeite met de overstap naar de Honda dan andersom.” Morbidelli kon dat slechts beamen.

De Yamaha waarmee de Moto2-kampioen van 2017 en MotoGP-rookie of the year 2018 de eerste twee testdagen voor het MotoGP-seizoen 2019 afwerkte, is geen gloednieuwe. Het Petronas SRT-team, onder leiding van Wilco Zeelenberg, kreeg voor de test de beschikking over het frame waarmee Johann Zarco afgelopen seizoen reed (een geüpdate 2017-frame) met een 2018-fabrieks-motorblok. Pas in februari is zijn nieuwe machine beschikbaar, een 2019-model volgens dezelfde specificaties als de machines waarmee Maverick Viñales en Valentino Rossi gisteren en vandaag in Valencia testten.

“Het is altijd prettig om je eigen naam ergens bovenin te zien staan”, vond Morbidelli. “Maar ik betwijfel of het al heel veel zegt, want het is een test waarin iedereen iets anders aan het uitproberen is. Wat ik belangrijker vind, is dat de machine meteen zo goed voelde. Mijn rijstijl is al heel soepel en de Yamaha dwingt je als het ware om soepel te rijden. Het is boterzacht allemaal, terwijl de Honda veel agressiever reageert.”

Het nieuwe Yamaha-team, met ‘Franky’ Morbidelli en rookie Fabio Quartararo als coureurs, is echt een volledig tweede team, en méér dan een satellietteam zoals Tech3 – nu met KTM – dat was. Zo krijgt kopman Morbidelli de beschikking over fabrieksmateriaal, terwijl Tech3-kopman Johann Zarco materiaal van een jaar oud kreeg. Quartararo moet het wel doen met wat ouder materiaal, dat wel is voorzien van de laatste updates.

Razali, Zeelenberg en Stigefelt. Foto: Petronas SRT

Het Sepang International Circuit (SIC) van Razlan Razali is eigenaar van het team, dat met Petronas als hoofdsponsor formeel Petronas SRT (SIC Racing Team) heet. SIC had al teams in de Moto2 en Moto3. De Zweedse ex-coureur Johan Stigefelt heeft de leiding over die structuur van drie teams in de diverse klassen. Wilco Zeelenberg, tot afgelopen weekend rijderscoach van Viñales bij het fabrieksteam, is teammanager van Petronas SRT. Eveneens afkomstig van het fabrieksteam is Ramon Forcada, die tot en met zondag crew chief van Viñales was en die functie nu heeft bij Morbidelli. De Nederlandse oud-coureur Torleif Hartelman is aangetrokken als rijderscoach. Met zwaargewichten als Stigefelt, Zeelenberg en Forcada heeft Petronas SRT dus een enorme brok ervaring in huis, waardoor er voor 2019 best wat van het team verwacht mag worden.

Bagnaia bij Alma Pramac Ducati. Foto: MotoGP.com

Datzelfde geldt voor het tweede Ducati-team, Alma Pramac, met Jack Miller die op de 2019-machine de vierde tijd noteerde, en rookie Pecco Bagnaia. De Moto2-kampioen was ook op de tweede dag de snelste van de debutanten, op de elfde plaats.

Komend weekend test de Moto2 – met Bo Bendsneyder – in Jerez. Daar heeft de MotoGP volgende week woensdag en donderdag de laatste twee testdagen voor de verplichte winterstop.

Jouw reactie