Marquez via Q1 naar eerste startrij, naast Lorenzo

Foto: MotoGP.com

Wat je ook vindt van Marc Marquez, zelfs bij zijn grootste cricasters oogst hij bewondering voor zijn weergaloze saves. Wat Marquez doet om een crash te voorkomen, kán gewoon niet volgens de wetten van de zwaartekracht. De redding die hij in de laatste bocht van het circuit van Barcelona uitvoerde aan het slot van FP4, net voordat hij zich moest melden voor Q1, kan worden bijgeschreven in de geschiedenisboeken, zo onwaarschijnlijk was het. Met zijn knie over het asfalt drukte hij de glijdende machine – twee keer! – weer overeind in de bocht die met een snelheid van zo’n 130 kilometer wordt genomen.

Het weerhield de regerend wereldkampioen er niet van zich met ogenschijnlijk gemak door Q1 te werken om in Q2 de tweede tijd neer te zetten, waardoor hij morgen de MotoGP van Catalonië begint vanaf de eerste startrij, tussen de Ducati’s van Jorge Lorenzo op poleposition en Andrea Dovizioso op de derde plaats.

Foto: MotoGP.com

Hoewel Lorenzo het hele weekend al de ranglijsten aanvoert, kreeg hij de poleposition in Barcelona niet cadeau. Woedend kwam hij terug naar de pitbox, omdat de banden niet de prestaties leverden die hij nodig had om zijn eerste poleposition in dienst van Ducati te veroveren. “Dat was een domper, want dat kost tijd”, vertelde de winnaar van twee weken geleden. “De nieuwe set banden was wel goed, zodat ik in een laatste, ultieme poging toch nog een tijd kon neerzetten die goed genoeg was voor de poleposition: mijn eerste sinds Valencia 2016.”

Op de eerste rij staat ook Lorenzo’s teamgenoot Dovizioso, die eveneens zeer in zijn nopjes was met zijn kwalificatie. “De snelheid is goed, maar met de eerste rij ben ik helemaal blij. Dat was al heel lang geleden. Ik moet het meestal niet zo hebben van één snelle ronde, maar dit weekend zat het allemaal goed”, vertelde de winnaar van vorig jaar in Barcelona. “We hebben heel methodisch kunnen werken en dat was nodig ook, want de grip is dusdanig dat het niet zo gemakkelijk is om je tijden te verbeteren. Het zal morgen ook een hele klus worden om de banden te managen over een race van 24 ronden.”

 

Jouw reactie