Marquez in een zetel na crashes Dovizioso en Zarco

De rust bewaren, overeind blijven en zijn kans afwachten: dat was het enige wat Marc Marquez hoefde te doen in de MotoGP van Frankrijk. De regerend wereldkampioen voldeed ruimschoots aan die opdracht en schreef zijn derde opeenvolgende zege van het seizoen bij. En niet alleen dat: door ongewone blunders van zijn belangrijkste concurrenten in het wereldkampioenschap, vergrootte hij zijn voorsprong in het klassement tot 36 punten.

Met Danilo Petrucci als tweede en Valentino Rossi op de derde plaats, bracht Le Mans niet het vooraf verwachte podium. De openingsfase van de wedstrijd gaf ook geen aanleiding om rekening te houden met juist die twee. Rossi kwam terug vanaf plaats 6, nadat hij als negende was gestart. Petrucci had zijn gebruikelijke moeizame start en viel vanaf de eerste startrij terug naar plaats 5. Het leek juist te gaan tussen Marquez, ‘home hero’ Johann Zarco en de Ducati’s van Andrea Dovizioso en Jorge Lorenzo, die meteen vanaf de start de strijd aangingen om de leiding.

Ongewone fout Dovizioso

https://twitter.com/twitter/statuses/998174007206674432

Eerst was het Andrea Dovizioso die een zeldzame fout beging, terwijl hij nota bene net de leiding had gepakt in de wedstrijd. Na de crash in Jerez, waar hij niets aan kon doen, was het de tweede opeenvolgende DNF voor Dovizioso en nu was het wel zijn eigen schuld. Vervolgens was er de crash van Johann Zarco, gestart vanaf poleposition en vooraf de nummer 2 in het WK.

Dovizioso wilde te veel in het begin, vermoedde Marquez, die zelf ook een foutje maakte en slechts dankzij de inzet van zijn elleboog overeind wist te blijven. “Meestal is hij wat voorzichtiger om in de slotfase toe te slaan”, zei Marquez. “In de warmup van vanochtend reden we een paar ronden samen en onze snelheid was ongeveer gelijk. Toen hij zag dat ik wat verder naar achter zat omdat ik eerst de warmte in de banden moest krijgen, zal hij geprobeerd hebben een gaatje te slaan om zo een rechtstreeks duel te voorkomen.”

Marquez houdt het hoofd koel

Marquez zag beide crashes voor zijn neus gebeuren en was dus gewaarschuwd. De Spaanse Honda-coureur was zich ervan bewust dat al zijn concurrenten met een zachtere bandencompound reden: hij was de enige met medium voor en hard achter. Met het steeds warmer wordende asfalt (halverwege de race al opgelopen tot 43 graden Celsius) was Marquez daarmee in het voordeel. In ronde 10, net voor de helft van de wedstrijd, pakte hij de kop en van daaruit bouwde hij snel een marge op van minimaal een seconde.

Rustig blijven en afwachten was het devies. “De keuze voor de harde achterband was de juiste”, oordeelde hij na afloop. “We hadden al gezien dat het warmer zou worden dan de dagen hiervoor en in de opwarmronde had ik al gevoeld dat er minder grip was dan bijvoorbeeld in de kwalificatie. Ik wist dus dat ik voor het begin van de race een risico had, maar dat ik waarschijnlijk langer grip zou hebben dan de anderen. Dat is goed uitgepakt en ik ben heel blij met deze overwinning. Niet alleen vanwege de punten, ook omdat het is op een circuit waar wij gewoonlijk moeite hebben. Het was geen ingecalculeerde zege, zoals in Austin of Jerez.”

Beste resultaat voor Petrucci in droge race

Danilo Petrucci wist tot nu toe alleen nog maar op het podium te komen in natte races of wisselende omstandigheden. Met een tweede plaats onder stralende omstandigheden was de Italiaanse coureur daarom erg in zijn nopjes. “Op vrijdag en zaterdagochtend ging het nog helemaal niet goed”, bracht hij in herinnering. Petrucci moest zich via Q1 naar Q2 werken, waar hij al verrassend de eerste startrij wist te bereiken. Dat was bepaald geen garantie voor een podiumplaats in de race.

“Ik was niet zeker van de band”, bekende Petrucci. “Ik wist dat ik meer grip zou hebben met de zachte achterband, en dat was veiliger, maar ik wist niet hoe lang die het zou houden. Dat het tot een einde goed bleef gaan, vond ik best een verrassing.”

De slijtage van de banden was de belangrijkste reden voor Petrucci om in de winter een kilo of zes af te vallen. Minder gewicht betekent immers minder druk op de banden en dus minder slijtage. “Maar het belangrijkste verschil voor deze wedstrijd was de voorkant van de Ducati drie millimeter lager zetten”, verklapte hij. “Het lijkt niets, drie millimeter, maar het betekende een wereld van verschil wat de balans van de machine betreft.”

Met zijn podiumplaats – en de vierde plaats in Jerez – deed Petrucci goede zaken wat zijn toekomst betreft. Niet alleen is hij nu de best geklasseerde Ducati in de tussenstand (vijfde), hij versloeg ook Jorge Lorenzo in een rechtstreeks duel. En laat het nu net Lorenzo zijn die op de wip zit bij het fabrieksteam van Ducati, dat een optie heeft op Petrucci. “Mijn toekomst ligt in handen van Ducati. Zij hebben tot eind juni de tijd om ja of nee te zeggen en pas dan kan ik verder gaan kijken. Als ze mij, of Jack Miller, verkiezen boven Lorenzo is dat vooral omdat wij een aanzienlijk lager salaris hebben dan hij. Maar in elke race tot nu toe voor hem eindigen, helpt wel mee.”

Belangrijk podium voor Rossi

Vooraf had Valentino Rossi niet durven denken aan het podium in de wedstrijd. De aanhoudende problemen van Yamaha en de stijgende temperaturen gaven hem niet veel hoop. “Daarom is dit podium heel belangrijk. Voor mezelf, maar ook voor Yamaha. In de warmup vanochtend ging het best aardig en toen kreeg ik toch wat hoop”, vertelde The Doctor, die zijn goede statistieken op Le Mans in het achterhoofd hield.

“Ik was in de race sneller dan in de trainingen en dat is ongebruikelijk. Het circuit heeft ons geholpen, daar ben ik eerlijk in. Om vanaf de derde rij te starten en voor het podium mee te doen, moet alles meezitten. De bandenkeuze (medium/soft) was goed en ik had meteen een goed ritme te pakken. Danilo was steeds mijn target. Ik wist dat ik bij hem in de buurt moest zien te blijven om een goed resultaat te behalen.”

Teamgenoot Maverick Viñales – vorig jaar nog winnaar in Frankrijk – werd zevende in de wedstrijd. Hij verloor ten opzichte van Marquez meer dan een seconde per ronde. Ondanks dat hij nog maar één keer op het podium kwam dit jaar (in Austin) en het verder moest doen met vijfde, zesde en twee zevende plaatsen, staat hij wel tweede in het kampioenschap, op 36 punten achter Marquez.

Crutchlow ontslaat zichzelf uit ziekenhuis

Cal Crutchlow bracht de nacht door in het ziekenhuis in Le Mans, na zijn nare crash van gisteren aan het eind van Q2. Er werden geen breuken geconstateerd, maar omdat hij zo’n harde klap had gemaakt en ook nog eens een tik na kreeg (in zijn rug) van de motor, moest hij een nacht ter observatie blijven.

Zie ook Zarco pakt droom-poleposition in Le Mans

De Brit ontsloeg zichzelf vanochtend en stond zodoende ‘gewoon’ aan de start van de race. De pijn aan zijn heup en rug verbijtend wist Crutchlow knap als achtste te finishen.

Foto’s: MotoGP.com

 

 

Jouw reactie