Sidepods oorzaak problemen Force India

(c) Force India

Met slechts één punt na drie races verloopt het seizoen voor Force India vooralsnog niet naar behoren. De nummer vier van de afgelopen twee seizoenen staat momenteel op een negende plaats in de strijd om de constructeurstitel. De oorzaak van de slechte prestaties heeft de renstal inmiddels na enig zoeken gevonden.

De vorm van de sidepods blijkt de boosdoener te zijn. Dat zegt technisch directeur Andy Green in gesprek met Auto Motor und Sport. “We hebben deel voor deel de auto nagelopen en gekeken wat er in vergelijking met vorig jaar is veranderd. Ons vergelijkingsmateriaal was de auto waarmee we na het seizoen in Abu Dhabi de nieuwe Pirelli-banden hebben getest.”

Anders dan in simulaties

De luchtstromen worden door de sidepods dusdanig verstoord dat de achterkant van de VJM11 minder downforce genereert dan op basis van simulaties en windtunneltests werd aangenomen.

“In vergelijking met vorig jaar hebben ze een iets andere vorm. Niet veel, maar het toont aan hoe nauw het luistert”, zegt Green. Flow-viz tijdens de eerste training van de Grand Prix van China leverde uiteindelijk het bewijs dat Force India nodig had om het probleem te lokaliseren.

Oplossing in Spanje

Een snelle oplossing is er vooralsnog niet. Die wordt pas voor de Grand Prix van Spanje verwacht. “Met onze financiële situatie is het niet mogelijk om van vandaag op morgen te reageren”, zegt Green, die denkt dat een tijdwinst van een halve seconde mogelijk moet zijn, “iets wat we in eerste instantie al voor de specificatie voor Melbourne hadden beloofd.”

Jouw reactie