Force India erkent problematische start 2018

(c) Sahara Force India

Sahara Force India, vorig jaar nog de trotse nummer vier van het WK voor constructeurs, heeft dit seizoen na twee Grands Prix slechts één schamel punt. Een schril contrast met 2017: toen stonden er na de eerste twee races al tien punten achter het kleine team uit Silverstone.

Waar het de afgelopen jaren erg mee zat voor de stal van Vijay Mallya is het dit seizoen nog zoeken naar de vorm en vooral naar antwoorden. In gesprek met Motorsport.com legt technisch directeur Andy Green uit wat er mis is. “De problemen begonnen zo tussen de test in Barcelona en Melbourne. We hadden wat twijfels over de verzamelde data, of die wel klopte. Na grondig onderzoek zijn we er achter gekomen dat de cijfers kloppen en dus zijn we op zoek naar de oorzaak van het probleem. Dat zit ‘m waarschijnlijk in een weeffout tussen wat de CFD (Computational Fluid Dynamics) en windtunnel ons vertellen en wat er buiten op de baan gebeurt.”

Een van de onderdelen die momenteel niet werken is de nieuwe voorvleugel die het team mee had genomen naar Bahrein. “Die zou echt wel moeten doen wat we er van verwachten, maar het is ontworpen voor een auto die meer neerwaartse druk aan de achterkant heeft en dat hebben we op dit moment niet. Het gevolg is dat die nieuwe vleugel juist averechts werkt.” Daardoor ondervinden Esteban Ocon en Sergio Perez vooral in de bochten problemen.

Green denkt tijdens de Grand Prix van Spanje op 13 mei met een oplossing voor het probleem te komen, maar eenvoudig wordt het niet. “Als we opnieuw konden beginnen met een blanco canvas zouden we het waarschijnlijk direct kunnen oplossen, maar we hebben geen blanco canvas: we hebben een bestaande auto en die zullen we moeten aanpassen. Dat vergt tijd.”