Liberty wil met budgetplafond spanning terugbrengen in F1

(c) Pirelli

Er werd al enige tijd naar uitgekeken, maar Liberty Media heeft dan eindelijk de plannen voor de toekomst van de Formule 1 na 2021 bekendgemaakt.

In het voorstel – dat door de renstallen omarmd zal moeten worden – valt onder andere te lezen dat de krachtbronnen (power units) goedkoper, simpeler, luider en krachtiger moeten worden en minder gridpenalties moeten opleveren. Daarnaast moeten de motoren ‘relevant voor productieauto’s’ en hybride blijven. Ook moeten ze (financieel) aantrekkelijk zijn voor nieuwe op te richten renstallen. Klantenteams moeten toegang blijven behouden tot gelijkwaardige motoren.

Kosten

In de plannen is een korte paragraaf opgenomen over de kosten. “We geloven dat het belangrijker is hoe je je geld uitgeeft dan hoeveel geld je hebt te besteden. En dus willen we een budgetplafond instellen die recht doet aan de positie van Formule 1 als de hoogste klasse in autosport.”

Inkomsten

De inkomsten worden vanaf 2021 gelijkmatiger verdeeld en zullen meer gebaseerd worden op recente prestaties, maar ook geschiedenis en toegevoegde waarde zullen blijvend worden erkend.

Reglementen

Liberty Media wil verder de regels aanpassen zodat auto’s racewaardiger worden en makkelijker kunnen inhalen. Daarbij zijn technische ontwikkelingen belangrijk, maar moeten uiteindelijk de kwaliteiten van de coureur de doorslaggevende factor blijven. Verder vinden de Amerikanen dat er tussen de teams onderscheid moet blijven bestaan waar het gaat om zaken als aerodynamica, wielophanging en krachtbronnen, maar dat er ook elementen in de auto zijn die niet relevant zijn voor de fans en die dus gestandaardiseerd kunnen worden.

‘Competitief en spannend’

F1-chef Chase Carey voegt daar aan toe dat Formule 1 een sport is met een rijke traditie: “We willen die geschiedenis behouden, beschermen en voortzetten door de fans centraal te stellen. Formule 1 moet weer een competitieve en spannende sport worden. We worden gedreven door één ambitie: het creëren van het belangrijkste sportmerk ter wereld. Gefocust op de fans, commercieel succesvol, sportief en financieel interessant voor de teams en technologisch innovatief.”

Jouw reactie