Vooruitblik 2018: het moet beter bij Grosjean

grosjean

Romain Grosjean rijdt dit jaar zijn derde seizoen voor het team van Haas F1. De Zwitser, die onder de Franse vlag rijdt, vormt wederom met Kevin Magnussen het duo voor de Amerikaanse stal. Wil hij zich nog in de kijker rijden voor een beter team, dan zal hij zich op een aantal vlakken moet verbeteren ten opzichte van vorig jaar.

Zeurkous
Want wanneer je de naam Grosjean laat vallen, komt bij de meeste mensen toch de term zeurkous naar boven drijven. En dat heeft hij helemaal aan zichzelf te danken. De ‘Fransman’ liet zien dat de Haas F1 prima in het middenveld kon meedraaien wanneer alles op rolletjes liep. Wanneer dat niet het geval was, en dit gebeurde voor hem helaas geregeld, dan begon hij te klagen over de boordradio. En dat kan natuurlijk een keer gebeuren, heel menselijk. Maar wanneer dit keer op keer gebeurt en het bijna een ‘running gag’ wordt tijdens de kwalificaties en races, dan moet je je als coureur toch achter de oren krabben. Je imago oppoetsen doe je vervolgens niet met een lollig bedoelde sticker op je helm waarop staat “I’m not moaning”. Nee, dat doe je door je rechtervoet nog dieper in te trappen, je teamgenoot alle hoeken van de baan te laten zien en je team op sleeptouw te nemen naar een hoger niveau. En daar liet hij toch steken vallen.

Achilleshiel
Ook teameigenaar Gene Haas wil verbetering zien omdat hij zich anders terugtrekt uit de Formule 1. Net als in het debuutjaar het jaar ervoor eindigde het team als achtste in de stand van de constructeurs. Dit terwijl ze nu lange tijd in de race waren om als zesde te eindigen. Helaas voor hen waren zowel Renault en Toro Rosso net iets te sterk. McLaren en Sauber wisten ze overigens met gemak achter zich te houden, maar dat kan dit seizoen wel eens anders verlopen nu de kaarten opnieuw zijn geschud. Door de nieuwe motorendeals wordt verwacht dat zowel McLaren (Renault) als Sauber (Alfa Romeo) een flinke sprong voorwaarts moeten kunnen maken. Natuurlijk deed Haas F1 het prima tijdens de afgelopen wintertests en ziet het er best positief uit voor dit jaar, maar hun achilleshiel is de ontwikkeling van de wagen gedurende het seizoen. Wanneer je in dit aan elkaar gewaagde middenveld achter blijft, kun je zomaar het seizoen afsluiten als hekkensluiter.

Eén voordeel heeft het team wel: Grosjean en Magnussen vormen (naast de rijders van Renault) het meest ervaren duo van het middenveld. Haas F1 moet hier dus theoretisch gezien hun voordeel uit kunnen halen. Dit heeft een grotere kans van slagen wanneer Grosjean zijn negatieve energie weet om te buigen en zich gaat ontwikkelen tot een betere en completere coureur. Wie weet wat er dan nog mogelijk is voor hem en het team in de toekomst.

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden