Analyse: Waarom Vettel op scherp staat in Oostenrijk

(c) Scuderia Ferrari

Sebastian Vettel staat op scherp voor de komende Grand Prix in Oostenrijk. De Ferrari-coureur moet zien te vermijden dat hij in Spielberg tegen drie strafpunten oploopt, of liever, tegen drie strafpunten aanrijdt. De Duitser heeft momenteel negen strafpunten op zijn superlicentie staan, nadat hij na afloop van de Grand Prix van Azerbeidzjan drie strafpunten kreeg bijgeschreven. Mocht Vettel op twaalf punten komen dan wacht hem één race schorsing. In dat geval mist hij de Grand Prix van Silverstone op 16 juli aanstaande. Dat zou, gezien de veertien punten voorsprong op titelrivaal Lewis Hamilton, een enorme dreun toebrengen aan zijn kampioenschapsaspiraties.

Strafpunten één jaar geldig
Het systeem van strafpunten dateert uit 2014 en moest voor de stewards een middel zijn om coureurs te kunnen bestraffen die de regels op de baan bij herhaling aan hun laars lappen. Immers, tijdstraffen werden in veel gevallen op de baan weer teniet gedaan door vaardige coureurs. Strafpunten blijven precies één jaar op de superlicentie van een coureur genoteerd staan, en vervallen de dag nadat ze zijn bijgeschreven. Saillant detail voor de viervoudig wereldkampioen is dat op 10 juli, de dag ná de Grand Prix van Oostenrijk, twee punten die hij vorig jaar tijdens de Britse Grand Prix kreeg uitgedeeld, weer vervallen. Oppassen geblazen dus voor de Ferrari-coureur, die enkel bij een vlekkeloos optreden weer zakt naar 7 strafpunten.

Er is in de afgelopen jaren geen enkele coureur geweest die twaalf of meer strafpunten binnen een jaar verzamelde. Wel vergaarden Vettel en Daniil Kvyat elk twaalf punten sinds de introductie van het strafpuntensysteem. De laatste keer dat een coureur voor een race werd geschorst was in 2012, toen Romain Grosjean een enorme aanrijding veroorzaakte in de eerste ronde van de Belgische Grand Prix. Daarvoor moeten we terug naar 1994 toen Michael Schumacher voor twee races werd geschorst. Dit was echter voor een te ver afgesleten bodemplaat na afloop van de Grand Prix van België en had niks met zijn rijstijl te maken.

Negen punten
Zoals eerder genoemd kreeg Vettel zijn eerste twee strafpunten vorig jaar tijdens de GP van Groot-Brittannië omdat hij Felipe Massa van de baan duwde. In Maleisië botste hij met Nico Rosberg in de eerste bocht, het leverde hem nog eens twee strafpunten op, plus een grid-penalty voor de GP van Japan. In Mexico verdedigde Vettel te agressief zijn positie ten opzichte van Daniel Ricciardo, dit nadat hij nota bene Max Verstappen in diezelfde race had beticht van hetzelfde. De Duitser stond weliswaar op het podium, maar moest na afloop van de race zijn derde plaats afstaan. Hij werd vijfde. Bovendien kreeg hij een reprimande van de FIA voor zijn belediging aan het adres van wedstrijdleider Charlie Whiting over de boordradio. Het leverde de Duitser wederom twee punten op. Samen met de drie punten van gisteren komt hij zo op negen punten uit.

Coureurs met de meeste strafpunten

Coureur Punten Vervaldatum strafpunten
Sebastian Vettel 9 10 juli 2017 (2 punten)
Jolyon Palmer 7 2 juli 2017 (2 punten)
Carlos Sainz 7 30 juli 2017 (2 punten)
Sergio Perez 5 18 september 2017 (3 punten)
Kevin Magnussen 5 23 oktober 2017 (2 punten)
Daniil Kvyat 5 23 oktober 2017 (2 punten)
Esteban Ocon 4 18 september 2017 (2 punten)
Nico Hulkenberg 4 9 april 2018 (4 punten)
Romain Grosjean 3 8 april 2018 (3 punten)
Stoffel Vandoorne 3 30 april 2018 (1 punt)