Williams stuurt beschadigd chassis Albon terug naar Engeland voor reparaties

Alexander Albon- Japan - Suzuka - 2024

Alexander Albon crashte dit weekend in de openingsronde van de Grand Prix van Japan. Na contact met Daniel Ricciardo belandde de Thaise coureur in de bandenstapel. Voor beide coureurs eindigde de Grand Prix op het circuit in Suzuka hier. Het kapotte chassis van Albon wordt teruggestuurd naar de fabriek in Grove voor reparaties. 

Geen reservechassis bij Williams

Het team van Williams heeft al langere tijd problemen met een tekort aan onderdelen. Momenteel heeft het team geen beschikking tot een reservechassis. Dit probleem werd duidelijk na de crash van Albon tijdens de eerste vrije training op het circuit in Australië. Het lukte het team hier niet de auto op tijd te repareren voor de kwalificatie. Als eerste coureur van het team kreeg Albon de voorkeur. Hij nam de auto van Logan Sargeant over. De Amerikaan moest het weekend in Melbourne vanaf de zijlijn toe kijken. Het weekend in Japan begon opnieuw slecht voor het team van Williams. Sargeant crashte in de eerste vrije training op het circuit in Suzuka. Dit keer lukte het de auto te repareren voor de training en kwalificatie op zaterdag. Voor Williams was de crash van Albon in Japan het derde ongeluk in twee raceweekenden. 

Zonder een reservechassis wordt het de komende weken lastig voor het team. Teambaas James Vowles gaf al eerder aan te verwachten zonder reservechassis door te moeten gaan tot de Grand Prix van Miami begin mei. “Dat duurt nog wel even”, benadrukt Vowles bij Motorsport.com. “Als je al je middelen inzet, kan het acht tot tien weken duren om een chassis te bouwen. En dan gaat het om een derde chassis. Voor eerdere chassis duurt het nog langer, omdat je nog niet gewend bent aan het proces. Het is duidelijk dat niet de hele organisatie alleen maar daarmee bezig is. We werken tegelijkertijd aan reserveonderdelen en updates.” De crashes van de afgelopen weken zorgen voor een grote kostenpost voor het team. Deze kosten kunnen uiteindelijk invloed hebben op de ontwikkeling van toekomstige onderdelen en updates van het team. “Het was nooit onze intentie om hier zonder derde chassis te zijn. De intentie was om er bij de start van het seizoen al direct drie te hebben”, benadrukt Vowles. De ontwikkelingen binnen het team hebben vertraging opgelopen. Het team heeft niet toegang tot dezelfde faciliteiten als de topteams binnen de sport. “Het is echt heel complex. Het chassis bestaat uit duizenden onderdelen die je probeert op hetzelfde moment bij elkaar te brengen.”

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by FORMULA 1® (@f1)

 

Reparaties in de fabriek

Het chassis van de auto van Alexander Albon wordt teruggestuurd naar de Williams fabriek in Grove. Hier zal het team de schade evalueren en repareren. De grootste schade is ontstaan aan de rechter voorzijde van de auto. "Het team heeft wat foto's genomen van de schade", vertelt Vowles na afloop van de race bij Formula 1. "We gaan zien hoe erg het is wanneer we de auto terug in de fabriek krijgen. Het lijkt mij te repareren, maar dat zeg ik alleen op basis van de genomen beelden." Het team in Engeland staat nu voor een race tegen de klok om op tijd nieuwe onderdelen te produceren. De Grand Prix van China wordt over twee weken gereden. Het team van Williams heeft ongeveer een week om onderdelen te produceren, aangezien de auto's waarschijnlijk de maandag voor de Grand Prix naar China moeten worden gestuurd.

 

Lees ook: Hero or Zero: Grand Prix van Japan

Lees ook: Max Verstappen wint Grand Prix van Japan moeiteloos

Lees ook: Carlos Sainz: "Het was een moeilijke race"

 

 

 

 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden