Regels 2026 worden aangepast na alarmerende bevindingen op simulator

door Shakyra van den Heuvel
Alexander albon australie 2024 auto - sargent

In 2026 zal er een reglementswijziging gaan plaatsvinden op het gebied van actieve aerodynamica. De teams mogen niet eerder dan 2025 aan hun auto's gaan bouwen waardoor ze voorlopig alleen nog maar werken met simulatoren. Deze resultaten waren alarmerend waardoor er veranderingen zullen komen in deze regels. 

Het is al langere tijd bekend dat er in 2026 een aantal grote veranderingen zullen gaan plaatsvinden qua reglementen. De grootste veranderingen zullen gaan over een nieuwe hybridemotor met een evenredige verdeling tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving. De prestaties van de auto's zullen hierdoor worden verbeterd en de teams zullen vanaf 2026 de beschikking hebben over actieve aerodynamica. 

Deze nieuwe reglementen zijn inmiddels in de simulator getest en zullen er als volgt uit komen te zien. De vleugels van de auto's kunnen in de bochten in een bepaalde stand staan waardoor er meer grip zal gaan ontstaan voor de coureurs. Op de rechte stukken zal de auto in een andere stand gaan waardoor er minder weerstand is en er dus een hoge topsnelheid zal ontstaan. Deze techniek is getest in het basismodel van de auto's die in 2026 gebruikt zullen gaan worden. Tijdens deze testen zijn er verschillende verontrustende resultaten naar voren gekomen volgens Motorsport.com.

1920x1080-Formule-1-auto-concept-2021

Foto: Formule 1

Tegenvallende resultaten

De tegenvallende resultaten gingen over de bestuurbaarheid van de auto met deze nieuwe techniek. Volgens verschillende bronnen zouden de coureurs op het rechte stuk spinnen of hun auto gemakkelijk kwijtraken in de meest makkelijke bochten. Eén bron gaf zelfs aan dat er rondetijden werden gereden die langzamer zijn dan de huidige F2-auto's. De conclusie die uiteindelijk werd getrokken is dat het huidige plan niet zal gaan werken en dat er wat aanpassingen zullen moeten gaan komen. 

FIA

Verschillende vertegenwoordigers van de FIA zijn al verschillende teams langsgegaan om feedback op te halen. Hierdoor proberen ze een beter beeld te krijgen van wat er precies aan de hand is en wat er nodig is om de reglementen aan te passen. De eerste conclusie van de FIA is dat ze niet alleen moeten focussen op de achtervleugel, maar ook op de voorvleugel. Hierdoor zou uiteindelijk de aerodynamica beter in balans komen. "Ik denk dat er een goede vooruitgang is geboekt. De FIA heeft een deel van de feedback overgenomen en er zijn enkele wijzigingen aangebracht. Als de regels klaar zijn, zullen we ongetwijfeld ontdekken welke problemen er zijn, maar dat is niet anders dan bij andere wijzingen in de regelgeving", aldus Christian Horner tegenover Motorsport.com.

Lees ook: Wat zit er in de motor van een F1-auto en hoe werkt het?

Lees ook: Frans Verschuur in F1 aan Tafel: "Ricciardo zat te slapen"

Lees ook: F1-coureurs uiten kritiek op sprintrace China

door Shakyra van den Heuvel

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden