Komatsu: "We missen nog steeds downforce"

Haas Suzuka 2024

Het team van Haas kwam tijdens de Grand Prix van Japan net tekort om opnieuw in de punten te eindigen. Volgens de teambaas van het Amerikaanse team, Ayao Komatsu, presteerde Haas beter dan verwacht, maar komt de VF-24 in de snelle bochten nog steeds tekort door een gebrek aan downforce. In Shanghai komt het team met een upgrade om dit probleem aan te pakken.

Haas is het seizoen veel beter begonnen dan vooraf werd verwacht. Zo zei de Japanse teambaas Komatsu voorafgaand aan het 2024-seizoen dat het Amerikaanse team te laat met zijn auto was begonnen voor het nieuwe seizoen, en dat de verwachting voor 2024 dan ook erg laag waren. Maar na drie races staat het team van Kevin Magnusen en Nico Hulkenberg met vier punten knap zevende in het constructeurskampioenschap. 

Punten misgelopen in Japan

Voor de Grand Prix van Japan had het team sterke races in Saoedi-Arabië en Australië - waar het Amerikaanse team die vier punten wist te pakken - ondanks dat waren de verwachtingen voor de race op het Suzuka Circuit erg laag. Maar voor de vierde keer op rij was Haas sneller dan het zelf had verwacht. Nico Hülkenberg liep Q3 op slechts 77 duizendsten mis. Dat was op zichzelf al een verrassing. Daarom dacht het Amerikaanse raceteam zondag een kans te maken op het scoren van punten. Dit jaar is de VF-24 regelmatig beter op zondag dan op zaterdag, wat vorig jaar toch precies andersom was. Uiteindelijk kwam Hulkenberg slechts 5,5 seconden tekort om voor de derde keer op rij in de punten te eindigen. 

Teambaas Komatsu baalt van het mislopen van de tiende positie. "We hadden de snelheid van de Visa Cash App RB en zouden ze in een normale race hebben verslagen. Als de race niet was gestopt, had Nico de punten gehaald. Na de eerste start lag hij al tiende. De tweede startpoging 28 minuten later zette alles weer op zijn kop", vertelt de Japanner tegenover Auto Motor und Sport. De Haas-teambaas doelt hierbij vooral op de rode vlag-situatie die ontstond door de crash van Ricciardo en Albon. Bij de herstart viel Hulkenberg namelijk terug van P10 naar P17 doordat hij de koppeling te snel op liet komen en zijn motor in de anti-stall schoot. Hierdoor kwam de Duitser vast te zitten in het verkeer waardoor Haas ervoor koos om Hulkenberg al na vijf ronden binnen te halen, en dus voor een andere strategie te kiezen.

24-friday-suzuka-2024

Bron: Pirelli

Haas-update in Shanghai 

Teambaas Komatsu was ondanks de snelheid van Haas in Suzuka wel realistisch over de verbeteringen die nodig zijn om de VF-24 een stap voorwaarts te laten maken. "Als er een circuit is dat onze zwakke punten benadrukt, dan is het Suzuka. De auto mist nog steeds downforce. Daarom betalen we het meeste in snelle bochten, en dat was ook in Japan nog steeds zo", aldus de Japanner.

Maar het Amerikaanse team weet ook dat ze moeten verbeteren en dat ze niet stil kunnen blijven zitten. De concurrenten hebben de eerste upgrades al meegenomen. Zo hebben Williams, Sauber en Alpine nieuwe vleugels meegenomen naar Japan. VCARB heeft al een geüpdate bodemplaat meegenomen naar Japan, en wil in Miami nog meer updates op de bolide introduceren. 

Haas had pas zijn eerste grote upgrade voor Imola gepland, zo meldt Auto Motor und Sport. Maar het grootste deel ervan zal vóór de Chinese GP al klaar zijn, en zal ook meegenomen gaan worden naar Shanghai. Het Amerikaanse team verwacht zelf dat deze upgrade zal leiden tot een verbetering in de snelle bochten.

 

Lees ook: Formule 1 maakt kalender voor 2025 bekend

Lees ook: Fernando Alonso verlengt contract bij Aston Martin

Lees ook: James Vowles geeft update over auto Albon

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden