Komatsu blij met progressie Haas F1: "Zeer tevreden"

Komatsu Jeddah 2

Haas F1-teambaas Ayao Komatsu is erg tevreden over de vooruitgang die zijn team tijdens de winter heeft geboekt. Het bandenprobleem die het team vorig seizoen ondervond lijkt opgelost te zijn. Ook is de snelheid van de auto beter dan voorafgaand aan het seizoen verwacht. 

Bij de testdagen in Bahrein lag de nadruk voor Haas F1 voornamelijk op het aanpakken van het bandenprobleem dat het team in 2023 tegenhield. Hoewel Kevin Magnussen en Nico Hülkenberg snelheid toonden over één ronde, zakten ze in de race flink terug door te hoge bandenslijtage. Tijdens de testdagen in Bahrein concentreerde Haas zich voornamelijk op lange runs om een beter inzicht te krijgen van het bandenprobleem. In de eerste twee races was al duidelijk te merken dat de coureurs het tempo langer konden volhouden, teambaas Komatsu is erg positief over deze ontwikkelingen. "Na de eerste races op twee heel andere circuits en onder heel andere omstandigheden, zijn we behoorlijk tevreden dat we een stap vooruit hebben gezet, zowel qua auto als afstelling. Totdat we vier races hebben gereden op vier verschillende circuits met verschillende banden en klimaten, kunnen we geen concrete conclusie trekken. Bahrein en Jeddah zijn twee heel verschillende circuits en in beide races hebben we sterk gepresteerd. Dat is zeer positief", zegt Komatsu tegenover Motorsport.com.

In Bahrein wist het Amerikaanse team geen punten te behalen, maar tijdens de race in Saudi-Arabië pakte het één punt dankzij het sterke optreden van Hülkenberg en het uitstekende teamwork met Magnussen. Magnussen kreeg de taak om de coureurs achter zich op te houden, wat hij succesvol deed. Hierdoor kon Hülkenberg, ondanks een pitstop, voor die groep terechtkomen en uiteindelijk naar de tiende plaats rijden. "Het was ontzettend belangrijk om in Saudi-Arabië een punt te scoren", stelt Komatsu. "Na de testdagen wisten we dat we met minstens vier andere teams om de laatste punten zouden strijden. Na de Grand Prix van Bahrein was ik niet helemaal tevreden, aangezien ik het gevoel had dat we onszelf met een betere strategie de beste kans hadden kunnen geven. In Jeddah deden we dat door de strategie te maximaliseren door Kevin een gat voor Nico te laten creëren", aldus de Haas-teambaas. 

Komatsu Jeddah

Foto: Haas F1 Team Media (LAT Images)
 

Vooruitblik Melbourne

Volgend weekend reizen de coureurs af naar het semi-stratencircuit van Melbourne in Australië. Vergeleken met Bahrein en Jeddah heeft dit circuit weer hele andere eigenschappen.  "Het is opnieuw een heel ander circuit. Het downforceniveau is weer zoals in Bahrein, maar verder dan dat is het een heel andere baan. In Bahrein draait het meer om de tractie, in Melbourne is het meer een mix." Wel blijft Haas F1 zich focussen op het racetempo. "De bandenslijtage zal niet zo laag zijn als in Jeddah of zo hoog als in Bahrein, dus ergens in het midden", aldus Komatsu. 

Voor het aankomende weekend neemt Pirelli de drie zachtse compounds mee, de C5-band zal dus voor het eerst worden gebruikt tijdens een raceweekend. Hier ziet de Japanse teambaas ook de nodige uitdaging in. "In het verleden hadden we moeite om de C5-banden aan de praat te krijgen tijdens de kwalificatie, dus het wordt interessant. Een andere grote factor is de graining van de banden, wat voorheen onze bandenslijtage domineerde. Tot nu toe hebben we dit jaar nog geen last gehad van graining, dus dit wordt weer een nieuwe uitdaging voor ons dit weekend."

 

Lees ook: Aston Martin teambaas Mike Krack over de invloed en toekomst van Fernando Alonso

Lees ook: Andrea Stella: Na China komt er een grote update

Lees ook: George Russell: "Maakt niet uit wie mijn toekomstige teamgenoot wordt"

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden