Adrian Newey uit kritiek op motorreglement 2026: "Alleen fabrikanten willen dit"

door Irene Lenting
Red Bull auto's 2024

In 2026 moeten F1-teams rekening houden met een compleet nieuw technisch reglement. Red Bull-ontwerper Adrian Newey is daar al volop mee bezig en voorziet grote veranderingen in het racen. Newey uit zijn kritiek op de veranderingen en denkt dat eigenlijk geen enkel F1-team zit te wachten op de veranderingen. 

In de paddock van de Formule 1 wordt al druk gespeculeerd over het nieuwe motorreglement van 2026. De aangekondigde aanpassingen brengen tal van vragen met zich mee voor zowel de teams als de auto-ontwerpers. Adrian Newey vraagt zich af wat de implicaties van deze regels zullen zijn voor het racen. “Het wordt zeker een ongewone formule. De motoren zullen vrijwel constant als generatoren functioneren,” deelde de ontwerper in een interview met Motorsport.com. “Dus de gedachte aan de motor die op volle toeren draait midden in bijvoorbeeld de Loews-hairpin in Monaco zal enige gewenning vergen.”

De teams proberen zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de veranderingen die in 2026 van kracht worden. De ontwikkelingen mogen pas vanaf januari 2025 getest worden in de windtunnels, een regel die vorig jaar door de FIA werd vastgesteld. Volgens Newey staat eigenlijk geen enkel F1-team te springen om de nieuwe veranderingen in het reglement. "Ik denk dat zelfs de FIA zal erkennen dat alleen de motorfabrikanten hier enthousiast over zijn," vertelde de ingenieur. “Vooral de marketingmensen zouden dat gezegd hebben, en dat begrijp ik wel. Ze zien de Formule 1 als een interessant platform om technologieën te ontwikkelen.” Max Verstappen uitte al eerder kritiek op het nieuwe reglement. De Nederlander gaf aan dat het een fout van de sport was om eerst het motorreglement op te stellen en pas daarna naar de auto te kijken. Newey deelt Verstappens standpunt. De eerste tests die werden uitgevoerd in de simulator leverden teleurstellende resultaten op. “Het motorreglement is opgesteld en doorgevoerd zonder veel aandacht te besteden aan het chassis. Dit zorgt nu voor aanzienlijke problemen. Ze weten niet hoe ze dit moeten oplossen”, aldus de ontwerper van Red Bull. “Het enige positieve is dat het de efficiëntie bevordert.”

 

Red Bull auto's 2024 - 2

Foto: Red Bull Content Pool 

 

"Alleen fabrikanten willen dit"

Volgens Newey zijn het voornamelijk de fabrikanten die uitkijken naar het nieuwe reglement. Het aantal elektrische auto's op de weg neemt elk jaar toe. Verbeteringen in de batterijtechnologie kunnen een concurrentievoordeel opleveren. Toch twijfelt Newey of de F1-batterij een representatief beeld zal geven voor de productie batterijen van de fabrikanten. “Wat wij nodig hebben, verschilt sterk van wat een gewone straatauto nodig heeft. De chemische samenstelling en mogelijk ook de constructie van de batterij moeten heel anders zijn. Er bestaat dus het risico dat onze technologie niet direct toepasbaar is op de weg”, benadrukt de Britse ingenieur. “Misschien is dat ook niet het belangrijkste voor de fabrikanten. Het belangrijkste is dat ze het idee hebben dat de Formule 1 relevant kan zijn. De fabrikanten zullen dit echter nooit toegeven.”

Tot slot ziet Newey de nieuwe ontwikkelingen als een aanzienlijke kostenpost. Deze kosten kunnen problemen opleveren gezien het ingestelde budgetplafond. “Het bouwen van elektrische motoren die voldoen aan de F1-standaarden, evenals het produceren van omvormers en batterijen, vergt aanzienlijke investeringen,” legt Newey uit bij Motorsport.com. “Misschien komen er nieuwe productiemethoden waarmee de kosten uiteindelijk worden verlaagd.”

Lees ook: McLaren hoopt in 2024 opnieuw grote stap te kunnen zetten met upgrades

Lees ook: Mercedes in aanloop naar Chinese GP: "Het wordt een flinke uitdaging"

Lees ook: Haas-update in Shanghai gaat alleen naar Magnussen

door Irene Lenting

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden