Historische titelgevechten in laatste raceweekend

M281066

We zijn getuige van een historisch Formule 1 seizoen. Voor het eerst sinds 1974 maken we mee dat twee titelkandidaten het laatste grand prix weekend ingaan met een gelijke stand in het kampioenschap. Max Verstappen en Lewis Hamilton trakteren ons op een spektakelstuk dat nooit tevoren getoond is. Om alvast warm te worden voor een nieuw hoofdstuk in de geschiedenisboeken, duiken wij het archief in, met als onderwerp: Titelgevechten in de Formule 1 die in de laatste race van het seizoen pas zijn beslist!

Het voorbeeld werd net al genoemd. Het seizoen 1974 werd het kampioenschap pas beslist in de laatste ronde van het kalenderjaar. Sterker nog, dit is het enige seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 waarin beide titelkandidaten met een gelijk aantal punten het laatste grand prix weekend ingingen. Dat jaar waren het Emerson Fittipaldi (McLaren) en Clay Regazzoni (Ferrari) die de eindklassering bepaalden in een alles beslissende finale-race. Fittipaldi trok uiteindelijk aan het langste eind en versloeg zijn rivaal met 55 punten om 52.

Fitti-en-Rega-700x394
Foto: Formula1.com

Lauda weet er alles van

Als iemand wist hoe het is om een kampioenschap te winnen in de laatste race én met een enorm kleine marge, was het racelegende Niki Lauda. Zowel in 1976 als 1984 was Niki Lauda onderdeel van een alles beslissende race in het laatste weekend van het seizoen. De bekendste is wel die van 1976. Niki Lauda maakte daar een beslissing die nog nooit iemand gemaakt had. Lauda en James Hunt konden allebei kampioen worden in de laatste race, maar moesten dit uitvechten op een kletsnat Fuji (Japan). De weersomstandigheden waren bizar. 1976 was tevens het seizoen waarin Lauda zijn welbekende autobrand meemaakte, waarbij hij ernstig letsel en brandwonden opliep. Lauda besliste dan ook die beslissende laatste race niet te rijden, omdat hij het te gevaarlijk vond. Hunt won hiermee het kampioenschap in de laatste race met slechts één punt verschil: 69 om 68.

In 1984, daarentegen, was het wél Lauda die aan het langste eind trok. In dat seizoen, net als in dit huidige 2021-seizoen, werden er eerder dat jaar halve punten uitgedeeld, waardoor de marges erg klein waren. Lauda had een nipte voorsprong op teamgenoot Alain Prost voorafgaand aan de laatste race van het seizoen. Prost won deze laatste race, maar Lauda wist zich naar de tweede plek te rijden en hiermee het kampioenschap in zijn voordeel te beslissen met maar liefst een half punt verschil! Eindstand: 72 om 71,5.

Schumi's eerste van velen

Misschien wel één van de bekendste, zo niet de bekendste van allemaal: Michael Schumacher en Damon Hill. De jonge jaren van de Duitser begonnen bij het team van Benetton, waarin hij al snel kans maakte om wereldkampioen te worden. In 1994 brak de laatste race van het seizoen aan in een spannende titelstrijd tussen Hill en Schumacher. In ronde 36 op het circuit in Australië waagde Damon Hill een inhaalpoging bij de Benetton-coureur nadat Schumacher een fout maakte en de muur toucheerde. Dit liet Schumacher echter niet zomaar gebeuren. De beelden hierna staan bij iedereen nog op het netvlies gebrand.

Beide titelkandidaten komen met elkaar in aanraking en vliegen er samen af. Hill vervolgde zijn weg nog een tijdje nadat Schumacher niet meer verder kon, maar tijdens de pitstop van Hill zag zijn auto er zodanig beschadigd uit dat het te gevaarlijk was om door te rijden. Met deze controversiële actie van Schumacher wist de Duitser zijn eerste van uiteindelijk zeven wereldtitels binnen te slepen. De eindstand in het klassement was uiteindelijk 92 om 91 in het voordeel van Michael Schumacher.

"Is that Glock driving slowly...?"

Wellicht wel dé uitspraak uit de recente racegeschiedenis. In 2008 werd het titelgevecht tot aan de laatste race in Brazilië niet beslist. In São Paolo konden zowel thuisfavoriet en Ferrari-coureur Felipe Massa, als de jonge Brit Hamilton kampioen worden. Eerstgenoemde zou zijn thuisrace moeten winnen om kans te maken op de titel. Hamilton moest de race als vijfde of hoger eindigen om het WK te winnen. Massa won uiteindelijk overtuigend zijn thuis-grand prix, maar Lewis Hamilton werd door de Duitser Sebastian Vettel twee ronden voor het einde van de race ingehaald en reed rond op plek zes, wat niet genoeg was voor de titel. Wonder boven wonder was er een andere Duitser op de baan die onverwachts erg langzaam reed in de laatste ronde. Lewis Hamilton greep zijn kans in de allerlaatste bocht van het Interlagos Circuit in Brazlië en haalde Timo Glock in om zo als vijfde over de streep te komen en zijn eerste wereldtitel te bemachtigen met slechts één punt voorsprong op Felipe Massa. In de Ferrari-garage waren ze al feest aan het vieren, maar kwamen ze onverhoopt en een beetje laat achter het feit dat Hamilton zojuist een kampioenschap onder de neus van het Italiaanse team had weggekaapt.

 

"Du bist... Weltmeister"

Ook behorende tot een van de meest bekende boordradio's uit de geschiedenis is die van Sebastian Vettel tijdens de Abu Dhabi Grand Prix in 2010. Tijdens de laatste race van het seizoen waren er maar liefst vier kanshebbers om de titel te pakken. Dit waren Hamilton (McLaren), Fernando Alonso (Ferrari), Mark Webber (Red Bull) en Vettel (Red Bull). Laatstgenoemde startte het weekend uitstekend door zichzelf op pole position te kwalificeren voor deze beslissende race. Achter hem op plek twee stond Hamilton, daarachter Alonso. Webber kwalificeerde slechts als vijfde. Vettel had door zijn pole de grootste kans om de titel binnen te slepen tijdens de race. Nadat Alonso en Webber allebei terug waren gezakt naar P7 en P8 reed Vettel nog altijd voor Lewis Hamilton op P1. Het was voor de Duitser nadat hij de finish als eerste behaalde, wachten op bevestiging vanuit de pitmuur. De jongste Formule 1-kampioen in de geschiedenis van de sport werd op deze welbekende manier bekendgemaakt door zijn engineer:

Rosberg tegen Hamilton

Twee jaren die we niet snel zullen vergeten zijn de jaren 2014 en 2016, waarbij Mercedes de sport domineerde na het ingaan van het nieuwe V6 tijdperk en de hybride motoren. 2014 was het eerste jaar dat jeugdvrienden en teamgenoten Hamilton en Nico Rosberg de titelstrijd tot in de laatste race moesten uitvechten. In Abu Dhabi, waar in 2021 ook de titelstrijd beslist zal worden, pakte Nico Rosberg pole position tijdens deze laatste race. Om kampioen te worden moest moest Rosberg winnen en Hamilton lager dan derde eindigen.

Helaas voor Rosberg had Hamilton een wereldstart en schoot als een raket voorbij aan Rosberg. De Duitser zag gedurende de race het gat met zijn rivaal alleen maar groter worden. Hoewel de problemen er al waren voor Rosberg werden deze alleen nog maar groter nadat zijn Mercedes-krachtbron vermogen verloor. Daardoor viel hij enorm ver terug en leken zijn titelkansen als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Hamilton controleerde de snelheid aan kop, terwijl hij een jagende Felipe Massa achter zich probeerde te houden om de race te winnen. Rosberg eindigde uiteindelijk als veertiende, Hamilton op P1. Hiermee won de Brit de titel voor zijn teamgenoot in een race waarin voor het eerst in de historie zelfs dubbele punten werden toegekend. Later kwam hier veel kritiek op van de teams en zou dit de enige keer in de historie zijn waarin deze dubbele punten werden uitgedeeld.  Eindstand klassement WK 2014: Hamilton 384, Rosberg 317.

M35591-700x467
Foto: Mercedes AMG F1

In 2016 waren het wederom beide Mercedes-coureurs die de eindstand van het klassement in het laatste raceweekend moesten bepalen. Rosberg had een licht voordeel op teamgenoot Hamilton. Eerder dat jaar had Lewis Hamilton de leiding in het klassement in handen, maar zag zijn voorsprong snel verdwijnen na een zeldzaam motorprobleem tijdens de grand prix in Maleisië. Daarnaast waren beide coureurs met elkaar in aanraking gekomen tijdens de Grand Prix van Barcelona. We weten natuurlijk allemaal wie uiteindelijk die race uiteindelijk won...

Hamilton verzekerde zich op de zaterdag in Abu Dhabi van een uitstekende startpositie om het Rosberg moeilijk te maken. Vanaf pole mocht de Brit de race starten, met Rosberg achter hem in P2. De racestart bleef onveranderd en Hamilton ging voor zijn teamgenoot de eerste bocht door. Zolang de Duitser tweede zou blijven, verzekerde hij zich van de eerste plek in het WK-klassement. Hamilton wist dit ook en ging een aantal ronden voor het einde een pace rijden waarbij hij Nico Rosberg terugduwde tot op steenworp afstand van een andere Duitser, die op P3 lag. Op deze manier probeerde Hamilton ervoor te zorgen dat Rosberg onder druk kwam te staan van achter en misschien zelfs ingehaald zou worden. Zo zou Hamilton zich kunnen kronen tot wereldkampioen. Echter hield Rosberg zijn hoofd uitermate koel en kon hij de Ferrari van Vettel achter zich houden en op de tweede plek finishen. Hij won hiermee zijn eerste en enige kampioenschap, voordat hij een aantal dagen later zijn pensioen aankondigde. Dit was de laatste en enige keer sinds het V6 tijdperk dat iemand 'Sir Lewis Hamilton' van een titel wist af te houden.

Historie wacht

Aangekomen in 2021, met een gelijke stand in het coureurskampioenschap en een alles beslissende laatste race s er veel mogelijk. Wat we wel zeker weten is dat dit huidige seizoen makkelijk in het rijtje van hierboven thuis past. We zijn getuigen van een historisch seizoen met twee zeer getalenteerde coureurs die de fans een spektakelstuk geven dat nooit tevoren is getoond. Maar wie ó wie sleept uiteindelijk de titel binnen en mag zich tot de wereldkampioen van 2021 kronen? Wordt het  Hamilton, die de geschiedenisboeken dan ingaat als succesvolste coureur aller tijden met acht wereldtitels? Of wordt het toch een Nederlandse superheld? De jagende oranje leeuw, die zijn prooi wil beroven van een record-verpulverende achtste titel en neemt Max voor het eerst in de geschiedenis van de Formule 1 als Nederlander de hoofdprijs mee naar huis?

M275967-700x467
Foto: Mercedes AMG F1 - Jiri Krenek

Bij Grand Prix Radio weet je in ieder geval zeker dat je niks zal missen van deze spannende ontknoping in het kampioenschap. Volg komend weekend alle liveblogs van de Grand Prix van Abu Dhabi op grandprixradio.nl en ben als eerste op de hoogte van een historisch moment in de autosportgeschiedenis!

Lees meer: Tijdschema Grand Prix van Abu Dhabi

Lees meer: Jeroen Bleekemolen: “Veranderingen in voordeel van Mercedes”

Lees meer: F1 aan Tafel: Strijd Max en Lewis naar kookpunt

 

 

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden