Olav Mol: “Circuit Qatar mist nog een grote ballen-bocht”

Pierre Gasly / AlphaTauri / Max Verstappen / Red Bull Racing / Grand Prix van Qatar / 2021
Foto: Red Bull Content Pool (Lars Baron / Getty Images)

De Formule 1 reed dit weekend voor het eerst in Qatar. Naast de vele gevechten tussen coureurs onderling gebeurde er nog veel meer tijdens de race. Zo reden drie coureurs een band lek en vochten Max Verstappen en Lewis Hamilton om het extra puntje voor de snelste raceronde. Formule 1-commentator Olav Mol sprak met Grand Prix Radio en liet zijn licht schijnen op de afgelopen race.

Het Losail International Circuit viel in de smaak bij veel coureurs. Het circuit heeft veel snelle bochten en er waren flink wat inhaalacties. Desondanks had Olav Mol toch wat commentaar op de baan. “Ik vond de race leuk, maar bij de vrije trainingen dacht ik na tien rondjes: en weer snel rechtsaf en weer. Ik mis eigenlijk nog een grote ballen-bocht. Graaf een kuil en laat dat ding naar beneden en omhoog gaan, dan zien we wel weer”, aldus Mol. Volgens Mol is het ook belangrijk dat er wat aanpassingen worden gedaan, omdat de Formule 1 vanaf 2023 tien jaar achter elkaar op dit circuit rijdt. “Ze moeten hier echt nog wat doen, bijvoorbeeld dingen bouwen waar je aan kunt zien waar een coureur op de baan is, want het is af en toe niet te zien waar iemand is.”

Qatar / Losail International Circuit / Formule 1
Foto: YouTube – Losail Circuit Sports Club

Lekke banden

De baan mag dan wel zo plat als een pannenkoek zijn, het heeft wel een aantal hogere kerbstones. Nicholas Latifi, George Russell, Valtteri Bottas en Lando Norris reden daarop alle drie een band lek en daarmee was hun race klaar. Alle vier de coureurs reden op een één-stop-strategie, terwijl de twee-stop-strategie de veilige strategie was. Volgens Mol ligt zo’n incident om die reden ook niet aan de kerbstones. “Rijders als Verstappen en Hamilton geven aan dat ze vibratie voelen en handelen daarnaar, want zij hebben de mogelijkheid ook. Bottas moest een éénstopper proberen, want het zou een lange stint worden. We weten van Bakoe dat deze banden zonder waarschuwing kunnen klappen en dat het dan in Qatar gebeurt omdat de kerbstones hier wat hoger liggen, is dan maar zo. Ik vind het wel een uitdaging.” Volgens Mol is het niet gelijk de eigen schuld van een coureur, maar ligt de schuld ergens in het midden. “Er zijn namelijk ook coureurs die het beter managen, zoals een Alonso die het wel redt met een éénstopper.”

Extra puntje

Door de lekke band van Latifi ontstond er een Virtual Safety Car-situatie, waardoor Hamilton geen aanval meer kon wagen op de snelste raceronde die Verstappen in handen had. Door dat extra puntje wist Verstappen het gat met Hamilton in het WK op acht punten te houden. Olav Mol zou een extra punt voor de pole position ook een goed idee vinden om nog meer spanning in een seizoen te brengen. “Ik pleit al jaren voor een extra puntje voor de snelste raceronde. Een team als Haas zou dan bijvoorbeeld haar hele zondag kunnen opofferen om op de zaterdag zo licht te rijden dat ze dan een puntje kunnen pakken.” Aan de andere kant is dat ook weer lastig, want met de huidige kwalificatieregels rijden de teams al met hele lichte auto’s en om dan ruim twintig punten per seizoen aan de dominante teams te geven, gaat ook weer een beetje ver volgens Mol. “Tenzij we er volgend jaar na tien races achter komen dat we tien verschillende coureurs op pole hebben zien staan, dan moeten ze het introduceren.”

Lees ook: Horner krijgt waarschuwing na beledigen marshall

Lees ook: Olav Mol: “Meer punten uitdelen in sprintkwalificatie”

Lees ook: Max Verstappen: “Wordt een spannend gevecht tot het einde”