Olav Mol: “Wedstrijdleiding handelde in geest van wedstrijd”

Foto: Red Bull Content Pool (Buda Mendes/Getty Images)

De Grand Prix van Brazilië was er weer één die mooi bij dit seizoen past, namelijk een race waar de twee titelkandidaten vochten om de overwinning. Olav Mol sprak met Grand Prix Radio en liet zijn licht schijnen over het raceweekend.

De Grand Prix Brazilië zat weer vol met hectiek. Zo kreeg Yuki Tsunoda een tien seconden tijdstraf voor het incident met Lance Stroll, waaruit een safety car ontstond. In de ogen van Olav Mol was de straf veel te zwaar. “Als ik er naar kijk, zie ik Stroll weer blind insturen. Ik denk dat ze voor een straf zijn gegaan, omdat het gevolgen had. Als ze beiden verder konden was er niks aan de hand, maar nu kwam er een safety car-situatie uit, waardoor ze een schuldige aan moesten wijzen.” De straf kwam volgens Mol bij Tsunoda terecht, omdat hij de aanvallende partij was, “maar tien seconden vond ik wel vrij zwaar eigenlijk.”

Incident Verstappen en Hamilton

Het incident tussen Tsunoda en Stroll was, ondanks dat er de enige straf in de wedstrijd werd uitgedeeld, niet het meest besproken incident. Max Verstappen en Lewis Hamilton, de titelkandidaten van het seizoen, vochten rondenlang om de leiding, maar in ronde 48 zette Hamilton een aanval in en gingen ze met z’n tweeën zelfs van de baan af. Het incident werd niet onderzocht en Hamilton leek het te accepteren, maar Mercedes ging er vol tegenin. “Ik denk dat Hamilton en de wedstrijdleiding wisten dat het gevecht nog niet voorbij was. Als je een straf uitdeelt is het namelijk wel voorbij, want dan heeft Verstappen geen reden om hem achter zich te houden. Daarom denk ik juist dat het een goede keuze is.” Volgens Mol is er in de geest van de wedstrijd gehandeld en was het een goede beslissing van de wedstrijdleiding, “maar als één van de twee van de baan schade had gehad, was de situatie natuurlijk anders geweest.”

Impact van de vuile lucht

Toen Hamilton eindelijk langs Verstappen was, reed de Brit ook gelijk weg. Dat Hamilton zo lang vast bleef zitten achter Verstappen heeft dan ook alles te maken met de vuile lucht achter de auto van Verstappen. “Max zei na afloop dat hij verbaasd was hoe lang Hamilton hem kon volgen. Hij bedoelde daarmee dat je normaal gesproken te veel je voorbanden belast als je er zo dicht achter zit. Verstappen probeerde ook om hem steeds dicht in de buurt te houden om zijn banden te belasten, zodat hij Lewis meer “schade” kon toedienen.” Dat lukte Verstappen behoorlijk lang, maar uiteindelijk passeerde de Brit hem alsnog. Toen Hamilton in de vrije lucht kwam, kwam de Mercedes echt tot leven en reed hij snel weg bij Verstappen. “De Mercedes in vrije lucht is gewoon snel, maar dat was tegelijk ook het moment dat Verstappen wist dat hij de tweede plek gewoon moest binnen halen.”

Lees ook: Olav Mol: “Ik vind het een heel klein beetje hoogmoed”

Lees ook: Amber Brantsen naar Viaplay voor presentatie F1-uitzendingen

Lees ook: Samenwerking brengt Alpine goede punten op Interlagos