Hamilton naar stewards voor probleem met DRS-systeem

Lewis Hamilton / Mercedes / Brazilie / Interlagos /2021
Foto: Foto: Mercedes AMG F1 (Jiri Krenek)

Belangrijk nieuws vanuit de Formule 1-wereld na afloop van de kwalificatie in Brazilië. Lewis Hamilton, die net de Speed King Award heeft gewonnen door P1 te rijden tijdens de vrijdagkwalificatie, loopt mogelijk tegen een straf aan door een probleem met zijn DRS-systeem. Een teamlid van Mercedes moet zich, as we speak, bij de stewards melden.

Jo Bauer, technisch afgevaardigde van FIA, liet weten dat het DRS-systeem dat werd gebruikt door Hamilton niet voldoet aan de richtlijnen in de reglementen. De zaak is nu doorgespeeld naar de stewards. Dit kan flinke gevolgen hebben voor de zevenvoudig wereldkampioen.

Het DRS-systeem (Drag Reduction System) wordt vaak gebruikt op de rechte stukken van een circuit tijdens een raceweekend. Dit om de auto’s extra topsnelheid te geven. Hiermee kan er tot wel 12 kilometer per uur harder gereden worden. Een enorm voordeel dus. Een DRS-systeem dat niet aan de regels voldoet zou dus kunnen zorgen voor nog meer extra voordeel voor een coureur en zijn auto. Hierom wordt er altijd streng gecontroleerd op eventuele aparte waarnemingen op de F1-bolides.

Pirelli – LAT Images

Volgens de richtlijnen van de FIA dreigt Hamilton een mogelijke diskwalificatie van de vrijdagkwalificatie onder ogen te moeten komen. Red Bull klaagde eerder in het weekend al over een wel erg flexibele achtervleugel van de Mercedes-bolides en dit blijkt dus ook nog een flinke staart te kunnen krijgen. Eerder dit jaar waren deze beschuldigingen juist vanuit Mercedes aan het adres van Red Bull. Dit had uiteindelijk geen verdere gevolgen.

Een teamlid van Mercedes wordt vrijdagavond 19.15 uur lokale tijd (23.15 uur NL tijd) verwacht bij de stewards om te praten over de mogelijke overtreding. Mocht het daadwerkelijk zo zijn dat de regels zijn overtreden, zou dit dus wellicht diskwalificatie voor Lewis Hamilton uit de vrijdagkwalificatie betekenen. Max Verstappen zal dan op P1 starten tijdens de sprintkwalificatie. Bottas zou doorschuiven naar P2 en Pérez maakt dan de top drie af op P3.

Foto: Mercedes AMG F1 – Sebastian Kawka

Diskwalificatie zou daarentegen betekenen dat Hamilton wellicht vanuit de pitstraat de race moet aanvangen. Dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor de ontwikkelingen in het kampioenschap.

In een officieel bericht vanuit de stewards is terug te lezen waarover de kwestie precies gaat: “De bovenste en verstelbare positie van de achtervleugel van wagen nummer 44 is gecontroleerd voor naleving van artikel 3.6.3 uit het technisch reglement.

Mocht er meer bekend zijn, lees je dit natuurlijk bij Grand Prix Radio.

Lees meer: Max Verstappen: “Niet verbaasd over snelheid Mercedes”

Lees meer: Max Verstappen: “Wordt spannend tot het eind”

Lees meer: Lewis Hamilton snelste in VT1 Grand Prix van Brazilië