Claire Dubbelman: “Charlie Whiting gaf me grootste compliment ooit”

Claire Dubbelman / FIA / 2021
Foto: Claire Dubbelman (FIA)

Achter de schermen werken meer mensen dan men denkt aan de verschillende autosportkampioenschappen. Zo ook de Nederlandse Claire Dubbelman. Zij werkt als championship manager bij de FIA en is daar onder andere verantwoordelijk voor de Formule 2- en de Formule 3-kampioenschappen. Grand Prix Radio sprak Dubbelman over deze uitdagende functie, haar ambities en over een prachtig compliment dat zij van de, helaas inmiddels overleden, wedstrijdleider van de Formule 1 Charlie Whiting kreeg, toen zij in 2019 ook de Formule 2 onder haar hoede nam.

De 35-jarige Dubbelman begon haar carrière in de autosport op haar eenentwintigste en heeft inmiddels in veel kampioenschappen ervaring op gedaan. Zo heeft ze op haar zesentwintigste een nieuw Formule Renault-kampioenschap opgezet en is ze sinds 2017 werkzaam bij de FIA waar ze de verantwoordelijkheid kreeg over de Formule 3. Een jaar later kwam daar ook de leiding over de Formule 4-kampioenschappen bij en in 2019 werd Formule 2 daaraan toegevoegd. Dat zijn niet de enige kampioenschappen onder haar hoede, in totaal zijn het er namelijk 26.

Championship manager

Maar wat houdt een functie als championship manager nou precies in?  “Ik werk voor de FIA. Daar heb ik de hele opleidingsladder naar Formule 1 onder mijn hoede”, legt Dubbelman uit. “Die ladder begint eigenlijk met de eerste stap vanuit karting, de Formule 4. De volgende stap is Formule Regional, dan Formule 3, Formule 2 en dan volgt uiteindelijk Formule 1.” Ze staat dus aan de leiding van alle kampioenschappen die leiden naar de Formule 1.

Victor Martins / MP Motorsport / Zandvoort / Nederland / 2021
Foto: FIA Formula 3 (Joe Portlock – Formula 1/Formula Motorsport Limited via Getty Images)

Formule 4 en Formule Regional hebben hun eigen (lokale) organisaties. De FIA heeft daar vooral een ondersteunende rol in om de kampioenschappen zo goed mogelijk te organiseren. “Het liefste volgens onze regels. Het is een nauwe samenwerking met de nationale federaties.” Formule 2 en Formule 3 zijn de eigen kampioenschappen van de FIA. Voor deze kampioenschappen schrijft Dubbelman met haar collega’s de reglementen en werken ze samen met de promotor om de kampioenschappen op de best mogelijke manier te organiseren, tijdens de Formule 1-weekenden.

‘Bij straffen in F2 en F3 draait het om drie dingen’

In het afgelopen Formule 2-seizoen werden er nogal wat straffen uitgedeeld. Waarom dat er soms zoveel zijn en ze in sommige gevallen ook pas na de races worden uitgedeeld legt Dubbelman graag uit. “Ik zit natuurlijk op race control, wij bepalen de straffen niet”, gaat ze verder. De straffen worden door de sportcommissarissen bepaald. “Zelf heb ik absoluut geen invloed op de straffen die eruit gaan. Het is voor ons heel belangrijk dat de sportcommissarissen onafhankelijk hun werk doen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Claire (@claire_dubbelman)


Volgens Dubbelman gaat het eigenlijk om drie dingen. “Het allerlaatste wat we willen doen is mensen de verkeerde straf geven. Ik heb liever dat de sportcommissarissen waarmee ik werk de tijd nemen om een goede beslissing te nemen, dan snel te zijn en wellicht een beslissing nemen waarop ze later terug willen komen.” Daarnaast noemt ze als tweede dat er meer auto’s op de baan rijden dan in de Formule 1. “Ten derde zijn wij natuurlijk de coureurs aan het trainen in Formule 2 en Formule 3. Wij zijn daarom strenger gedurende het educatieve proces.”

De keuze om de kampioenschappen op te splitsen is vorig jaar gemaakt door de FIA op basis van kostenbesparing. Dubbelman legt uit dat de kampioenschappen erg duur zijn en hen er alles aan gelegen is om de kosten naar beneden te krijgen. Inmiddels is er samen met de promotor geëvalueerd en zijn er lessen getrokken uit het seizoen. Vanaf 2022 worden de kampioenschappen van Formule 2 en Formule 3 weer samengevoegd en zitten er minder gaten in de betreffende racekalenders.

‘It runs in the family’

De vader van Claire, Huub Dubbelman, is geen onbekende naam in de auto(sport)wereld. Vader Huub was onder andere journalist, voorzitter bij de Knac Nationale Autosport Federatie en jarenlang communicatiemanager bij Mercedes-Benz. De passie voor autosport is de familie dus ook niet vreemd. “In het begin heeft het zeker deuren voor mij geopend, ik zal de eerste zijn die dat erkent en ik zal hem daar ook altijd dankbaar voor zijn”, legt Dubbelman uit. Toch betekende de bekendheid van haar vader niet dat ze niet hard heeft moeten werken, integendeel. “Als mensen de indruk hebben dat er een deur voor je geopend is, is het wel aan jou om te bewijzen dat je het recht hebt om daar te zijn en dat is natuurlijk wel heel hard werken.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Claire (@claire_dubbelman)


Dat harde werken heeft voor Claire zeker vruchten afgeworpen. Bij de FIA is zij nu niet langer de ‘dochter van’ maar is haar vader eerder ‘de vader van’. “Als je mijn vader nu vraagt hoe hij erop terugkijkt is hij voornamelijk heel erg trots dat in de beginjaren ik zijn dochter was en hij nu mijn vader is. Hier bij de FIA kennen ze vooral mij en stel ik mijn vader aan hen voor.”

Formule Renault-kampioenschap

Als we Dubbelman vragen naar haar mooiste ervaringen moet ze even nadenken, maar al snel weet ze twee hele mooie complimenten te noemen. Toen ze 26 was heeft ze een nieuw kampioenschap opgezet: het Formule Renault 1.6 NEC Junior. “Ik werkte daar samen met een wedstrijdleider die al veertig jaar die functie had, de Duitser Werner Aichinger. Na afloop van het eerste seizoen, wat ongelofelijk zwaar was, zei hij tegen mij ‘Claire, je hebt in je eentje gedaan, wat mannen twee keer zo oud als jij niet kunnen.’ Dat compliment zal me altijd bijblijven.”

Charlie Whiting

Een ander compliment kwam van de wedstrijdleider van de Formule 1, Charlie Whiting. Toen Dubbelman in 2019 al de Formule 3- en de Formule 4-kampioenschappen onder haar hoede had kreeg ze daar ook de Formule 2 bij. “De beslissing om Formule 2 te gaan doen was de beslissing van Charlie. Maar het was zeker niet vanzelfsprekend dat ik dat zou gaan doen. Ik zei op een gegeven moment tegen hem: ‘Ik snap het echt als ik het niet word, ik snap best als iemand anders daar beter voor is’. Maar toen zei hij tegen mij, ‘Nee Claire, alleen jij kan het zijn’. En dat is een van de grootste complimenten die ik ooit gekregen heb natuurlijk.”

Claire Dubbelman / Charlie Whiting / FIA
Foto: Claire Dubbelman (FIA)

Het was eigenlijk het laatste wat Whiting voor Dubbelman heeft gedaan voor hij in maart 2019 in Australië plotseling overleed. “Dat maakt het een nog specialer compliment.” Het is voor Dubbelman een fantastische eer geweest om voor Whiting te werken. “We hadden allemaal graag gewild dat dat nog veel langer had kunnen duren, maar helaas is dat natuurlijk niet zo.” Dubbelman denkt dat ze (de FIA red.) alle geluk van de wereld gehad heeft dat Michael Masi het opgepakt heeft zoals hij dat gedaan heeft. “Uit een hele verdrietige situatie is dat de beste uitkomst geworden”, legt ze uit.

Zandvoort en ambities

Zandvoort was in september voor Dubbelman natuurlijk een ‘thuisrace’. Ze geeft aan dat ze zelf jaren in Zandvoort gewoond heeft en de jongens op het circuit allemaal goed kent. Ze heeft de KNAF zoveel mogelijk proberen te helpen met de voorbereidingen. “Michael (Masi red.) noemt me al een beetje de aandeelhouder, terwijl dat natuurlijk niet zo is”, laat ze lachend weten.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Claire (@claire_dubbelman)


Op de vraag wat haar ambities en doelen zijn laat ze weten dat ze geen type is met een vijf- of tienjarenplan. “Ik ben pas 35 en moet nog best heel lang werken. Het lijkt er soms op dat andere mensen meer haast hebben dan ikzelf.” Wel geeft ze aan dat toen ze net begon in de Formule Renault de jongens waarmee ze werkte haar ook wel vroegen ‘Claire, wat wil jij dan?’. “Dan zei ik, nou ik wil eigenlijk hetzelfde wat jij wilt. Jij wilt omhoog naar de Formule 1 en dat wil ik ook. Ik ben op het allerlaagste niveau begonnen en ik heb steeds een stap omhoog gedaan en in die optiek als ik ooit een kans in F1 aangeboden krijg, zal ik die zeker graag in overweging nemen. Op dit moment ben ik echter heel blij met de plek die ik heb.”

Als tip voor mannen, maar het liefst ook vrouwen, met ambitie voor een baan in de autosport laat Dubbelman weten dat het allerbelangrijkste is om het gewoon te doen. “Als je ergens graag voor wilt gaan, moet je niets je in de weg laten staan. Je weet pas of je het niet kan als je het geprobeerd hebt en je het daadwerkelijk niet kan.”

Lees ook: Jeroen Bleekemolen kijkt vooruit naar Grand Prix van Brazilië

Lees ook: Masi wil flexibiliteit bij slechte weersvoorspelling

Lees ook: Eerste beelden verbouwd Yas Marina Circuit in Abu Dhabi