Jeroen Mul kent moeizame seizoensfinale in Misano

Foto: Jamey Price

Jeroen Mul heeft het het allerlaatste weekend van de Lamborghini Super Trofeo van dit seizoen achter de rug. Mul heeft met name dit seizoen het Amerikaanse deel van het kampioenschap gereden, waarbij de laatste twee races in Misano, Italië afgelopen weekend zijn verreden. Daar vonden de World Finals plaats waar zowel de Europese als de Amerikaanse coureurs bij elkaar kwamen voor een laatste krachtmeting om uiteindelijk de wereldkampioenen te kunnen kronen. Tegenover Grand Prix Radio doet hij zijn verhaal.

Volgens Mul verliepen de laatste twee races in Misano moeizaam. Tijdens de eerste race kon de Nederlander een goede start maken en schoof zo gelijk door naar P3. “Helaas kwam de auto vervolgens aan de kant te staan nadat een losgebroken kabeltje van een brandstofpomp ervoor zorgde dat de auto zonder brandstoftoevoer kwam te staan”, aldus de Lamborghini-coureur. Dit resulteerde uiteindelijk in nul punten.

“Tijdens de tweede race zijn we goed naar voren gekomen vanaf P5, mijn teamgenoot Stephen McAleer heeft zich naar een mooie tweede plek in race 2 kunnen werken”, zo zegt Mul. Daardoor heeft zijn teamgenoot een mooie tweede plaats weten te bemachtigen in het Amerikaanse eindklassement. “Helaas niet het kampioenschap maar hij heeft toch een mooie tweede plek waar ik hem heb kunnen helpen en steunen om dit te bereiken,” zo voegt Mul toe.

De Nederlandse coureur geeft ook aan dat hij de eerste vier races niet heeft kunnen racen en het daardoor zeker niet slecht is dat hij een zesde plek heeft bereikt in het overall klassement.

Foto: Jamey Price

Fout in de setup

Mul spreekt over een moeizame kwalificatie die vooraf ging aan de races in Misano. Dit kwam door onder andere een fout in de setup in de verkeerde richting. In plaats van dat het de auto beter had moeten maken ging het slechter en dat zorgde ervoor dat hij en zijn teamgenoot op de dertiende en veertiende plek waren gekwalificeerd. Niet ideaal maar uiteindelijk kwamen ze op een zevende plek over de finish. Uiteindelijk was de setup weer aangepast en ging het veel beter.

Goede herstart na Safety Car

Tijdens de tweede race was het Mul die van start ging in zijn auto van het team van Change Racing. Hij kon bij de start goed profiteren van de drukte in de eerste bochtencombinatie en wist plaats tien te behalen. Vervolgens deed er een korte safetycar periode aan met daarna weer een herstart die rommelig verliep. “Hierdoor kon ik nog beter profiteren van de chaos na de herstart en hebben we plaats zes kunnen pakken”, aldus Mul.

Hij sloot het gat met de kopgroep en kon op dat tempo goed meerijden. Na de hele pitstop- cyclus die hij goed wist te doorlopen kwam hij op de derde plaats weer terug in de wedstrijd. Daar nam teamgenoot McAleer het stuur over en wist de auto ook op die positie naar de finish te rijden. “Een waanzinnige prestatie, starten vanaf P13 en finishen op een podium. Een fantastisch einde van het weekend”, zo voegt Mul toe.

Foto: Jamey Price

“Ontzettend blij mee”

Ander feitje is dat hij en zijn teamgenoot van Change Racing gecombineerd derde zijn geworden met een ander team in het eindklassement van de World Finals. “Maar omdat het andere team een tiende snellere raceronde had, hebben zij de derde plek in het klassement verkregen, aldus de Nederlandse Lamborghini-coureur. Mul en zijn teamgenoot zijn hierdoor opgeschoven naar P4 met wel een gelijk aantal punten. Met de startposities die ze hadden was het niet iets wat ze hadden verwacht en zijn ze er “ontzettend blij mee.”

Mul sluit af dat het een mooi seizoen was waarbij hij ontzettend veel plezier heeft gehad in het racen en hoopt dat de Lamborghini Huracán Super Trofeo volgend jaar weer terugkeert. “Wat de winter gaat brengen gaan we nog zien, maar eerst ontspannen, aldus de Nederlander.

Luister de hele update van Jeroen Mul op Grand Prix Radio!

Lees ook: Rudy van Buren te gast bij F1 aan Tafel

Lees ook: Renger van der Zande kent tegenvallende 6 uur van Bahrein

Lees ook: Olav Mol: “Giovinazzi verdient stoeltje bij Alfa in 2022”