Mercedes niet moedig genoeg: “Pitstop had eerder gemoeten”

Lewis Hamilton / Max Verstappen / Grand Prix Amerika
Foto: Mercedes AMG F1 / Jiri Krenek

Mercedes baalt dat Lewis Hamilton niet eerder naar binnen hebben werd gehaald voor een pitstop. Dat zou de 36-jarige een betere kans hebben gegeven om Max Verstappen te verslaan. 

Na de start van de Grand Prix van Amerika nam Hamilton de leiding over van Verstappen. Over de boordradio meldde de Nederlander dat hij veel sneller kon en dat Hamilton aan het glijden was. Red Bull Racing besloot in ronde elf de Nederlander voor zijn eerste pitstop naar binnen te halen, om zo een undercut te proberen op Hamilton. De Mercedes-coureur bleef langer doorrijden en moest na zijn pitstop de leiding overgeven aan Verstappen.

Hamilton probeerde op zijn harde banden zo lang mogelijk door te rijden, zodat hij verser rubber zou hebben voor het eind van de race. De Brit kwam in de slotronden dicht bij Verstappen maar het snelheidsverschil was niet hoog genoeg om een aanval te kunnen plaatsen.

Eerste stint zorgt voor onzekerheid Mercedes

Achteraf gezien had Mercedes wat moediger moeten zijn en Hamilton eerder naar binnen moeten halen voor zijn eerste stop. “Als we kristallen bol zouden hebben, wisten we dat de harde band een betere band voor ons zou zijn geweest”, vertelt Andrew Shovlin, engineering director van Mercedes aan Autosport.

“We hadden na de goede start van Lewis aan de leiding moeten blijven en wellicht al in ronde acht de eerste pitstop moeten maken. Maar omdat we zo aan het worstelen waren tijdens de eerste stint op de mediums, zijn we niet dapper genoeg geweest om daarna lange stints te moeten rijden op de harde band.”

Lewis Hamilton / Mercedes AMG F1 / Grand Prix Amerika
Foto: Mercedes AMG F1 / LAT Images

“We hadden niet continu in de versnellingsbak van Verstappen kunnen zitten”

Volgens Shovlin hadden Verstappen en Red Bull niks te verliezen omdat de tweede plek altijd wel gehaald zou worden. Daarnaast dachten ze bij Mercedes na de eerste stint, dat Hamilton niet in staat zou zijn geweest om continu in de versnellingsbak van Verstappen te zitten zoals zijn concurrent dat wel kon.

“Het verandert je manier van denken als je tweede staat, omdat realistisch gezien het slechtste dat je kunt eindigen ook P2 is”, legt Shovlin uit. “Maar de grote vraag is: hadden we het kunnen bijbenen? En ik weet zeker dat we niet in hun versnellingsbak hadden kunnen zitten zoals ze bij ons zaten.”

De harde band was de beste raceband voor Mercedes. Volgens Shovlin had Mercedes met alleen de twee harde bandensets de race uit kunnen rijden. De mediumband zorgde echter voor onzekerheid.

“Op de mediums waren we niet goed genoeg”, gaat Shovlin verder. “We hadden met twee harde bandensets de race kunnen rijden, maar dat is niet toegestaan. We worstelden te veel op de mediums en een drie-stopper was geen optie. De tijd die je met een extra stop verliest kun je niet goedmaken. Achteraf is het makkelijk praten, maar we hadden gewoon moediger moeten zijn”, besluit Shovlin.

Lees ook: Olav Mol: “Dit zijn wel heftige potjes autoracen”

Lees ook: Lewis Hamilton: “Heb alles gegeven”

Lees ook: Max Verstappen: “Laatste ronden waren leuk”