Mario Isola over pitstoploze race Ocon: "Het was gevaarlijk"

jm2110oc79-1

Esteban Ocon reed de Grand Prix van Turkije uit zonder een pitstop te maken. Volgens Pirelli-topman Mario Isola was die keuze erg gewaagd. De Italiaan was namelijk bang dat de band het niet zou houden tot het einde. Isola beweerde zelfs tegenover Motorsport.com dat de actie van Ocon en Alpine erg gevaarlijk was, omdat er een grote kans was op een klapband.

Doordat de coureurs op de intermediates startten, verviel het bandenreglement en was een pitstop niet meer verplicht. Ocon durfde het risico te nemen en reed tot het einde door op dezelfde band. Na de race verspreidden zich al gauw beelden van de banden van Ocon, die duidelijk versleten waren. Mario Isola is blij dat Ocon het einde heeft gehaald, want hij was flink aan het billenknijpen tijdens de race. "Ik kan niet ontkennen dat ik nerveus was. Het was een moeilijke beslissing voor hen en ze besloten het risico te nemen. We hebben hen gewaarschuwd en gelukkig is er niks gebeurd. We zijn blij met het resultaat van de race, maar het was erg gevaarlijk", aldus Isola.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1)

De intermediate

Ocon kon zo lang doorrijden door de bouw van de intermediates. De inters zijn namelijk geschikt om op door te rijden tot het slicks zijn. "De intermediate is bedoeld voor wisselende omstandigheden", legde Isola uit. "Het werkt prima in natte weersomstandigheden. Wanneer de baan opdroogt slijt de band, waardoor het op een zeker moment een soort slick wordt en die band werkt ook prima. Vervolgens is er een punt waarop er geen rubber meer op de band zit en je de band moet wisselen. Het is onmogelijk om op het karkas te blijven rijden. Dat is niet veilig. Als je remt met een band die volledig versleten is, wordt de constructie niet meer beschermd. Dan loop je heel eenvoudig een lekke band op. Dat is doorgaans een klapband, die plotseling alle lucht verliest."

De engineers van de FIA waarschuwden tijdens de race onder andere Alpine, het team van Ocon, voor de kans op een klapband. "We willen geen klapband. We zijn hier ook om de teams te adviseren. Wat ze ermee doen, is vervolgens hun keuze", sluit Isola af.

Lees ook: Binotto blij met nieuwe motor: “Hebben risico genomen”

Lees ook: Formule 1 wil achtdaagse wintertest op twee locaties

Lees ook: Esteban Ocon over behaalde punt: “Was risico waard”

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden