Pirelli vreest: “Te agressieve bandenkeuze gemaakt”

Pirelli banden / Frankrijk / Pirelli
Foto: Pirelli / Zak Mauger / LAT Images

Volgens Pirelli-baas Mario Isola heeft de bandenleverancier een te agressieve keuze gemaakt voor de banden van dit weekend. Dat laat de Italiaan weten aan Autosport.comPirelli heeft de informatie over de behandeling die het circuit in Turkije gehad heeft te laat gekregen.

Vorig jaar moesten de coureurs echt naar grip zoeken op Istanbul Park. Om die reden heeft Pirelli ervoor gekozen dit weekend een stap zachter te gaan met haar banden. Vorig jaar werd er nog gereden op de C1, C2 en C3 banden. Deze editie wordt er gereden met de C2, C3 en C4 banden. De keuze is gemaakt voordat Pirelli wist dat het circuit bewerkt is met water om zo het asfalt meer grip te geven. Tijdens de vrijdagtrainingen merkten veel coureurs op dat de softs snel last hebben van graining. Isola gelooft dat teams deze band niet willen gebruiken tijdens de race.

“Ik geloof dat teams de soft gebruiken om ze kwijt te raken”

“Ik geloof dat de zachte een nogal agressieve keuze is”, begint Isola. “Belangrijk om te weten is toen we de banden, de drie compounds voor deze race, selecteerden, we ons niet bewust waren van de behandeling die ze van plan waren uit te voeren. Kijkend naar de gegevens van vorig jaar, besloten we om een ​​stap zachter te gaan. De soft is een behoorlijk agressieve keuze. Ik geloof dat sommige teams de soft gebruikten om ze kwijt te raken en zich te concentreren op de mediums en de harde band voor de race, als ze een éénstopper willen uitvoeren.”

Foto: Pirelli (Photo by Mark Sutton / LAT Images)

Isola bevestigt dat de behandeling die het circuit heeft ondergaan erg positief heeft gewerkt om de grip te verbeteren. “De toename in grip is duidelijk, want de rondetijden zijn vier tot vijf seconden sneller dan vorig jaar. Dus ik geloof dat er geen twijfel bestaat over de toename van het gripniveau. Het gaat erg belangrijk zijn voor de teams om de gegevens van de tweede vrije training te analyseren om te begrijpen wat de slijtage van de banden is. Deze informatie hebben we niet van vorig jaar omdat er toen in de regen gereden is.”

Te laat geïnformeerd

Omdat het asfalt veranderd is en er met andere banden gereden werd vorig jaar is de informatie van vorig jaar totaal niet belangrijk vertelt Isola. “Zoals ik al zei was dat asfalt totaal anders dan dit jaar. En we reden met hardere compounds. Dus de gegevens qua slijtage die we vorig jaar hebben gemeten zijn niet relevant.” Pirelli werd te laat geïnformeerd over de behandeling die het circuit zou gaan krijgen. De banden waren al gekozen en geproduceerd voor de Turkse Grand Prix.

Kimi Raikkonen / Lando Norris / Turkije / Istanboel / 2020
Foto: Pirelli (Charles Coates / LAT Images)

“Meestal worden we door de FIA ​​geïnformeerd als er een wijziging is aan het asfalt, of als er een speciale behandeling is gepland. In dat geval was het waarschijnlijk een late beslissing van de promotor, vermoed ik. Toen ze besloten om deze behandeling uit te voeren zijn we geïnformeerd. Dus we hadden die informatie, maar het was te laat omdat we de banden al hadden geproduceerd en ze al beschikbaar waren voor de race. Het is ook geen makkelijke periode voor productie en logistiek. Dus we hebben de banden gemaakt en daarna werden we op de hoogte gebracht van deze verandering”, besluit Isola.

Lees ook: Hamilton domineert ook VT2 Grand Prix van Turkije

Lees ook: Sainz krijgt gridstraf in Turkije wegens motorwissel

Lees ook: Frédéric Vasseur: “Piastri niet in beeld bij Alfa Romeo”