Top & Flop: Grand Prix van Rusland VT1 en VT2

Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson/Getty Images)

Coureurs die hun auto in de muur prakken, opvallende boordradio’s en teams die er verrassend snelle rondjes uitpersen; een raceweekend heeft over het algemeen flink wat in petto. Wie verbaast er en wie stelt er juist teleur? In de rubriek Top & Flop zet Grand Prix Radio de sterkste en zwakste prestaties voor je op een rijtje. Met in deze aflevering de eerste en tweede vrije training voor de Grand Prix van Rusland. Aan bod komen onder andere de crash van Antonio Giovinazzi, het sterke Mercedes, een uitstekende Pierre Gasly en een tegenvallende Max Verstappen.

Top

Mercedes

Van het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas werd voorafgaand aan de Grand Prix van Rusland al verwacht dat ze het grootste deel van het weekend wel bovenaan zou staan. Sotsji is immers een baan voor Mercedes. Tot op heden heeft de Duitse renstal de verwachtingen waargemaakt. Zowel in VT1 als VT2 staan Bottas en Hamilton bovenaan de klassering. Van Bottas weet iedereen dat de Fin het uitstekend kan doen in Rusland en tot dusver heeft de Fin zowel in 2017 als in 2020 de eerste plek gepakt. De twee jaar in 2018 en 2019 nam teamgenoot Hamilton de overwinning mee naar huis. Pakt Mercedes, dat tot op heden ongeslagen is op het circuit van Sotsji, hier op zondag weer een overwinning?

Foto: Pirelli (Charles Coates / LAT Images)

Pierre Gasly

Dat de jonge coureur van Alpha Tauri goed in zijn vel zit is wel duidelijk. De Fransman heeft de vorm van zijn leven en presteert week in week uit weer iets uitzonderlijks. Helaas kwam aan deze goede reeks in Italië een einde, want beide AlphaTauri’s moesten het doen met een DNF. Vooralsnog staat Gasly in Rusland weer in het bovenste rijtje van de klasseringen en pakte hij na een knappe P6 in VT1, een mooie P3 in VT2. Kan Gasly, net als de Mercedessen, zijn vorm het hele weekend vasthouden en wellicht veel punten pakken voor het zusterteam van Red Bull Racing?

Lando Norris

Het begint een gewoonte te worden: Lando Norris en een plek in de top vijf. Ook in VT2 staat de vrolijke jonge Brit weer op P4. Na in VT1 een achtste tijd neer te zetten heeft Norris er weer een schepje bovenop gedaan in VT2. Niet alleen in voorgaande races lijkt Lando snel te zijn, ook nu zit hij er weer goed bij. Nu Max Verstappen de race achteraan zal starten wegens een gridstraf voor een motorwissel, kan Norris zich wellicht weer klaar gaan maken voor een gevecht om een podiumplaats. Vooralsnog lijkt zijn grootste concurrent voor die positie Pierre Gasly te zijn, maar we weten ook dat Pérez, de twee Alpine-bolides of zelfs Ferrari daar nog roet in het eten zou kunnen gooien.

Alpine

Alpine heeft de weg omhoog gevonden de laatste tijd. De eerste paar wedstrijden van het seizoen ging het moeizaam, maar de bolides zijn steeds vaker te vinden in de bovenste helft van de klassering. Alonso was in VT1 tiende, in VT2 achtste. Ocon elfde en vijfde. Standvastig hebben ze een plek in de top tien gevonden. Kunnen we zondag rekening houden met een sterke opkomst voor beide Alpine-coureurs?

Flop

Max Verstappen

Pijnlijk. Onze Nederlandse trots in de voorlopige ‘Flop’ van het weekend. De Red Bull-coureur weet al dat hij drie plekken straf krijgt. Hierbij komt nu ook nog dat zijn vierde power unit zal worden geïnstalleerd in Rusland, wat betekent dat hij achteraan zal moeten starten. Sotsji is normaal gesproken een Mercedes-circuit en dat lijkt ook dit weekend weer zo te zijn. Het zal lastig worden om van achteraan nog veel punten te pakken, ondanks dat er in Rusland best redelijk ingehaald kan worden. Naast al deze tegenslagen zit de snelheid er dit weekend ook nog niet in bij de Nederlander. Hoewel ze Red Bull zich meer zal richten op de racepace en minder op de kwalificatiesnelheid, zit de Red Bull van Verstappen nog te ver achter Mercedes. Hopelijk is dit een vertekend beeld en zien we Max op zondag snel weer terug in de bovenste helft van de coureursklassering.

Daniel Ricciardo

De Australiër, die de vorige race in Monza nog wist te winnen nadat hij zich op P2 had gekwalificeerd en beide WK-leiders eraf zag gaan in bocht één, heeft moeite zijn ritme te vinden op het circuit van Sotsji. De McLaren-coureur ziet teamgenoot Norris een top tien-tijd rijden, maar zelf staat hij nog steeds in het onderste rijtje. De P14 van VT1 was al niet goed, maar een P17 in VT2 maakt het alleen maar erger. Is hier meer aan de hand of heeft Ricciardo zijn vorm in Italië laten liggen? Goedlachs zullen hij en zijn team tot op heden in ieder geval nog niet zijn.

Sergio Pérez

Het komt de laatste tijd iets te vaak voor: Sergio Pérez en een plekje in onze ‘Flop’. Ook tijdens VT1 en VT2 in Rusland heeft de Mexicaan nog weinig laten zien. Het leek op de mediums aardig te gaan. Pérez zette zijn bolide af en toe voor die van zijn teamgenoot en vlakbij de Mercedessen, maar op de softs wil het nog niet lukken. Pérez klasseert zich als elfde in VT2 en moet weer aan de bak om een manier te vinden om tijd goed te maken ten opzichte van de concurrentie. Met teamgenoot Verstappen die achteraan de grid moet starten op zondag, zal Pérez toch de punten voor het constructeurskampioenschap moeten binnenslepen voor Red Bull.

Foto: Red Bull Content Pool (Mark Thompson/Getty Images)

Yuki Tsunoda

Het blijft een vaag verhaal. Gasly in de top vijf en Tsunoda bij de onderste drie. Ook hier wordt het steeds vaker het geval dat de Japanner volledig eraf wordt gereden door zijn teamgenoot. Ligt het aan de auto? Zijn zelfvertrouwen? In ieder geval zijn we het er allemaal wel over eens dat de verwachtingen die werden gesteld aan het begin van het seizoen, weinig tot niet zijn behaald door Yuki. Ook in Rusland lijkt hij moeite te hebben om bij te benen. Kan Tsunoda de weg omhoog nog vinden, of lijkt het een verloren zaak te worden dit seizoen?

Antonio Giovinazzi

De Italiaan heeft de afgelopen races enorm goed gereden. Steeds vaker staat hij voor zijn teamgenoot en eindigt hij zelfs in de punten met een auto die normaal gesproken niet in de top tien zou komen. Ondanks dat staat zijn stoeltje voor komend seizoen enorm onder druk. Het is het laatste zitje dat nog beschikbaar is voor de grid van 2022 en Giovinazzi zal het met hand en tand moeten verdedigen. Dan moet hij alleen wel zijn bolide uit de muur houden. In VT1 kwam de Italiaan niet verder dan een P13. Helaas voor hem parkeerde hij daarna in VT2 ook zijn auto nog in de muur en kwam hij niet verder dan P14. Hij zal een tandje bij moeten zetten om zijn team ervan te overtuigen dat hij de juiste persoon is voor het enige vrije stoeltje voor komend jaar.

Lees meer: Mercedes domineert ook VT2 Grand Prix van Rusland

Lees meer: VT1 Sotsji: Max Verstappen op P3 , Mercedes P1 en P2

Lees meer: Colton Herta wint IndyCar race op Laguna Seca