F1 aan Tafel: “Formule 1 is minder transparant dan vroeger”

Grand Prix van Italië / Monza / 2021
Foto: Pirelli (Mark Sutton / LAT Images)

De gasten van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, bespreken het laatste Formule 1-nieuws. Zo vraagt presentator Mattie Valk zich af of teams en coureurs meer of minder transparant zijn geworden met informatie geven over de jaren. Olav Mol heeft daar een duidelijk antwoord op: “Het is er wel, maar ze beschermen zichzelf steeds meer.”

De aanleiding voor de vraag van Valk is de crash van Carlos Sainz in de tweede vrije training van de Grand Prix van Italië. Sainz crashte hard in de muur bij de Ascari bocht waarbij op zijn drivercam duidelijk zichtbaar was dat hij hard naar voren vloog. De FIA heeft zelfs een onderzoek gestart naar zijn gordels in de Ferrari. De Spanjaard kon gelukkig weglopen van de crash die wel al de derde op rij was in de afgelopen grands prix.

Sainz zegt zelf dat hij nog steeds over de Ferrari-auto aan het leren is. Vaste waarde van de podcast Frans Verschuur vindt dat nog steeds logisch, ook omdat hij onder druk staat. Verschuur geeft daarbij ook het voorbeeld van Sergio Pérez die over het algemeen een goede coureur is, maar ook in de Red Bull al aardig wat fouten heeft gemaakt. “Natuurlijk krijg je daardoor een negatieve invloed op je zelfvertrouwen en daar moet je je doorheen zien te werken.” Mol zegt wel dat Sainz het lang niet zo slecht doet. In het kampioenschap staat hij maar zes en een halve punt achter op teamgenoot Charles Leclerc. Hij vindt het juist goed om te zien dat de Spanjaard de grenzen opzoekt in zijn Ferrari: “Ik zeg altijd, als je er als coureur nooit van de baan afgaat dan doe je het niet goed.”

Openheid

Formule 1-regisseur bij Ziggo Sport Rolf Meter merkt op dat teams weinig loslaten over de coureurs en hun mentale gesteldheid. Verschuur zegt dat dat allemaal veranderd is na de dood van Ayrton Senna. Terwijl het publiek vroeger met coureurs bij wijze van spreken een biertje kon drinken, worden ze nu op een voetstuk geplaats. Daarnaast zijn ze alleen nog ‘beschikbaar’ voor een bepaald publiek. Mol voegt daaraan toe dat de coureurs nu meer werknemers geworden zijn. Verschuur vindt het jammer, maar Mol begrijpt het wel. Hij begrijpt ook dat teams misschien wat minder willen loslaten over hun coureurs om het ‘macho-imago’ te beschermen.

De beslissing om crashes pas te laten zien als het duidelijk is dat iedereen veilig is heeft ook te maken met het beschermen van het publiek en voegt ook een extra discussiepunt toe in het gesprek om transparantie. Mol vindt het meer dan begrijpelijk dat het op deze manier wordt gedaan, ook voor de families van de coureurs die thuis zitten te kijken. Verschuur is het daar niet helemaal mee eens, maar begrijpt dat de tijd nu eenmaal veranderd is. In het voorbeeld van de heftige crash van Romain Grosjean in Bahrein vorig jaar werden de crash en zijn redding uit het vuur pas getoond en herhaald, nadat duidelijk was dat hij veilig was. Vooral Daniel Ricciardo had daar veel kritiek op, maar volgens Mol hebben ze die beelden alleen maar herhaald om de veiligheid van de Formule 1-auto’s te promoten. “Ik denk niet dat we het zouden accepteren als er acht mensen om het leven komen in een seizoen”, aldus Mol.

De complete aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, met onder andere dit fragment is hier te beluisteren:

Lees ook: Horner blikt vooruit: “Sotsji wordt enorme uitdaging”

Lees ook: Zo zou de F1-kalender van 2022 eruit kunnen zien

Lees ook: Damon Hill: “Russell gaat niet hetzelfde handelen als Rosberg”