Nieuw motorreglement komt in 2026, MGU-H verdwijnt

Start Dutch Grand Prix Zandvoort 2021
Foto: Red Bull Racing / Lars Baron / Getty Images

Het nieuwe motorreglement in de Formule 1 gaat vanaf 2026 in. Eén van de aanpassingen gaat zijn dat de MGU-H niet terugkomt. Dat weet het Duitse Auto Motor und Sport zaterdagochtend te melden. De betrokken partijen zijn optimistisch dat er eind oktober een akkoord op tafel ligt.

In Monza komen de topmannen van de autofabrikanten bij elkaar om over de motor van de toekomst te praten. Omdat de fabrikanten hun eigen belangen hebben is het een moeilijke opdracht om tot een akkoord te komen. Een doorbraak lijkt er nu aan te komen. Eén ding is zeker,  de nieuwe krachtbron komt er pas in 2026. Dit was een wens vanuit het Red Bull-kamp dat voor het eerst een motor gaat ontwerpen en ontwikkelen. Het plan was om in 2025 met een nieuw motor te gaan rijden, maar daarvoor hadden de partijen eerder tot overeenstemming moeten komen.

De FIA en het F1-management hebben een duidelijk beeld hoe de nieuwe motor eruit moet komen te zien. De motor moet goedkoop, duurzaam, aantrekkelijk en haalbaar zijn voor nieuwe fabrikanten.

Terugkeer Honda?

Mercedes en Renault willen profiteren van de ervaring die ze hebben met de hybride- technologie, om niet helemaal opnieuw te hoeven beginnen. Red Bull, Audi en Porsche willen daarentegen een nieuwe start voor alle fabrikanten om zo snel mogelijk competitief te zijn. Ferrari zit in het midden en is bereid om compromissen te sluiten. Er lijkt nu schot in de zaak te komen omdat Mercedes en Renault niet alles op alles willen zetten om de MGU-H te behouden.

Opvallend is dat Honda zich ook in de gesprekken met de andere fabrikanten heeft gemengd. De Japanners zijn bezig aan hun laatste seizoen als fabrikant in de Formule 1, maar heeft er blijkbaar belang bij om te weten hoe de motor er over vijf jaar uit gaat zien.

(c) Foto: Red Bull Racing / Mark Thompson / Getty Images

Budgetplafond

De kosten van de krachtbron moeten worden teruggebracht van twee miljoen dollar tot een bedrag dat ruim onder de miljoen ligt. Met de MGU-H gaat dat nooit lukken, omdat die zeer complex is en de ontwikkeling te veel geld kost. Ook is er geen kans dat dit systeem terugkomt in een wegauto van massaproductie.

Red Bull wil dat het budgetplafond voor fabrikanten omhoog gaat zodat nieuwkomers sneller een competitieve motor kunnen afleveren. Het team uit Milton Keynes ziet zichzelf ook als nieuwe fabrikant, omdat als het reglement radicaal veranderd, ze niks van de kennis van Honda kunnen overnemen. Mercedes, Renault en Ferrari hebben dit verzoek afgewezen omdat zij vinden dat Red Bull tijd genoeg heeft om een goede motor te ontwerpen.

De directie van de Formule 1 hoopt over acht weken een nieuw reglement te kunnen presenteren.

Lees ook: Théo Pourchaire wint eerste Formule 2-sprintrace Monza

Lees ook: Red Bull vanaf 2022 door met de Honda-motor 

Lees ook: Gridstraf voor Bottas na vierde motorwissel dit seizoen