Larry ten Voorde: “Wil eerste rijder van mijn dorp worden”

Larry ten Voorde / Porsche Supercup / 2021
Foto: Porsche AG

Met een Porsche Supercup-titel en een Duitse Carrera Cup-titel achter zijn naam, timmert Larry ten Voorde flink aan de weg. De 24-jarige Nederlander rijdt ook dit jaar in beide kampioenschappen voor het Nederlandse team van GP Elite en hij staat er goed voor! Grand Prix Radio sprak met Ten Voorde over zijn seizoen tot nu toe, zijn kampioenschapskansen en zijn ambities voor de toekomst. “Ik weet gewoon als ik in deze auto stap dat hij altijd goed is en dat ik in principe altijd mee moet kunnen doen voor pole, dat geeft rust.”

Het winnen van de Duitse Carrera Cup en de Porsche Supercup in hetzelfde seizoen is een zeldzame prestatie. Tot begin vorig jaar waren er slechts vier coureurs die konden zeggen dat het hen gelukt was: Frank Stippler in 2003, René Rast in 2012, Philipp Eng in 2015 en Sven Müller in 2016. Aan het einde van het jaar werd er echter een naam toegevoegd aan de lijst: Larry ten Voorde. De 24-jarige coureur wist in 2020 niet alleen de Supercup, maar ook de Duitse Carrera Cup op zijn naam te schrijven. Hij was daarmee de eerste Nederlandse winnaar in de historie van de Carrera Cup Duitsland.

Tegenslagen en belangrijke lessen

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn geweest in de racecarrière van Ten Voorde. De Nederlander begon, net als veel andere coureurs, zijn carrière in de karts. Tussen 2006 en 2012 spaarde hij Duitse karttitels. Daarna maakte de jonge Ten Voorde de overstap naar het KNAF Talent First Driver-team waarmee hij deelnam aan de Formule Renault Junior cup. Na dat jaar werd alles een stuk moeilijker. Zo verloor de Nederlander in 2014 een groot deel van zijn financiële steun. De racewereld kan soms genadeloos hard zijn. Je kunt nog zo veel talent hebben: als je geen geld hebt, kom je nergens.

Porsche Carrera Cup Duitsland / Larry ten Voorde / Zandvoort / 2021
Foto: Porsche AG

Opgeven is echter geen begrip dat in Larry’s woordenboek voorkomt. En dat is maar beter ook, want anders was hij waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Via via kwam Ten Voorde uiteindelijk terecht bij GP Elite, het team waar hij momenteel nog steeds voor rijdt. Daar begon hij met ‘simpele’ dingen als koffiezetten en auto’s wassen, maar groeide hij al snel uit tot instructeur en Supercup-coureur. “Ik vind het heel leuk om mensen te begeleiden en te zien hoe ze zich ontwikkelen”, vertelt Ten Voorde. Als hij anderen coacht, is er altijd één ding dat hij ze mee probeert te geven. “De belangrijkste les is toch wel dat je moet accepteren hoe een situatie is om er vervolgens het beste uit te halen. Je moet het doen met de dingen die je hebt om daar vervolgens het beste van te maken.”

“Kon vroeger best een heethoofd zijn”

Als jonge coureur is Larry zich er maar al te goed van bewust dat hij in het verleden ook niet altijd de beste beslissingen nam, maar hij vindt het juist mooi om te zien hoe hij als coureur gegroeid is. “Vroeger kon ik nog best een heethoofd zijn. Dan focuste ik me meer op het winnen van die ene race dan op de strijd voor het kampioenschap”, legt Ten Voorde uit. Hij heeft naar eigen zeggen soms op de harde manier moeten leren dat sommige keuzes niet altijd de juiste zijn. Inmiddels staat hij er dan ook heel anders in en hij moet ook wel. Als je titels wilt pakken, kun je je niet alleen maar richten op de korte termijn, je moet dan juist ook vooruit kijken.

Met die insteek is de Nederlander begonnen aan het Supercup-seizoen van 2021. Tijdens de eerste race in Monaco verscheen hij ijzersterk aan de start en ging hij er dominant met de winst vandoor: beter kun je je seizoen niet beginnen, toch? “Monaco was heel speciaal voor mij. In 2019 zaten we er al dichtbij en het jaar daarvoor ging het ook al best goed. Dat weekend had echt een Nederlandse touch, want Max won dat weekend in de Formule 1. Dat maakte alles dubbel zo mooi.” Met die heerlijke eerste overwinning op zak reisde het team van GP Elite af naar Oostenrijk voor de eerste double-header van het seizoen.

Larry ten Voorde / Porsche Supercup / 2021 / Monaco
Foto: Porsche AG

De Red Bull Ring was al een poos een doorn in het oog van Ten Voorde. Voorgaande jaren wilde het daar nooit echt lukken en dat veroorzaakte veel pijn. Dit jaar had het team een soort van generale repetitie voorafgaand aan de Supercup-race. In de Porsche Carrera Cup Duitsland zou namelijk ook nog geracet worden in Oostenrijk. Toen die race ook niet voortvarend verliep, besloot het team om de dingen anders aan te pakken. “We hebben toen heel hard gewerkt om goed voor de dag te komen in de Supercup. We hebben wat dingen ontdekt en aangepast”, legt Ten Voorde uit. Deze wijzigingen betaalden zich uit, want de Nederlander won de eerste race in Oostenrijk.

Bekendheid Supercup gegroeid sinds titelwinst

“Voor de tweede race in Oostenrijk hebben we eigenlijk precies hetzelfde gedaan, maar misschien was dat ook wel de valkuil. We hadden weer veel moeite.” De GP Elite-coureur startte als vierde en wist na een moeizame race als derde over de finish te komen. Larry denkt dat de problemen te maken hebben gehad met de andere Formule-auto’s die al over het circuit hadden gereden. De griplevels van de baan kunnen daardoor anders worden. Toch was de Nederlander niet geheel ontevreden. “Uiteindelijk hebben we nog steeds P3 gepakt dus dat was wel goed, gewoon puntjes pakken.”

Wat de races in Oostenrijk extra bijzonder maakte, was de aanwezigheid van publiek. Ook de Supercup moest wegens de coronapandemie racen op circuits voor lege tribunes. In Oostenrijk werd voor het eerst weer echt publiek toegelaten. Langzaam maar zeker kleurden de tribunes oranje als vanouds. “Het is heel mooi om de Nederlandse support op de circuits te zien. Natuurlijk wordt de Supercup niet zo aandachtig bekeken als de Formule 1, maar het is wel erg mooi dat we er deel van uit mogen maken.” Hoewel de Supercup in Nederland niet zo groot is als de Formule 1, groeit de bekendheid van de klasse sinds de titelwinst van Ten Voorde wel. Zo nemen de kijkcijfers van de races toe en ook op de circuits ziet de coureur dat er meer mensen op de tribunes blijven plakken om de race te volgen. Daarnaast wordt er bij Ziggo Sport meer aandacht aan de Supercup besteed. Zo is er een speciale preshow opgezet. Ook op straat wordt Larry vaker herkend. “Als je het goed doet val je op. De laatste tijd gaat het erg goed zowel met mij als met het hele team.”

Larry ten Voorde / Oostenrijk . Porsche Supercup / 2021
Foto: Porsche AG

Ook in Hongarije zette Larry deze stijgende lijn voort. De Nederlander startte als vierde, maar reed na een paar heerlijke inhaalacties rond op de tweede plaats. Daar finishte hij ook, maar wegens de diskwalificatie van Marvin Klein, die als eerste finishte, ging Ten Voorde met de winst naar huis. Met Hongarije net achter de rug is het Supercup-seizoen halverwege. Larry doet nog volop mee voor de titel, maar met Spa, Zandvoort en twee keer Monza te gaan, kan alles nog gebeuren. Hoe schat Ten Voorde zijn eigen kansen in? “Er zijn nog vier races te gaan met twee keer Monza, dus zoals je al zegt het seizoen is nog erg lang”, constateert de Nederlander. “We willen het maximale eruit halen. Vorig jaar stonden we op dit moment achter op de nummer 1 en nu staan we 20 punten voor op de nummer 2 en 49 punten voor op de nummer 3. We hebben een veel sterker begin gehad dan vorig jaar. Het belangrijkste is dat we elke race punten pakken, maar daarnaast wil ik ook gewoon genieten en veel plezier hebben.”

Magie van Zandvoort

Een race waar Ten Voorde vooral van zal genieten is natuurlijk die op eigen bodem in Zandvoort. Het blijft toch magisch om een thuisrace te hebben, zeker als er publiek op de tribunes zit. “Het wordt natuurlijk heel gaaf om daar te racen”, stelt Larry enthousiast. Vorig jaar kon de race op eigen bodem niet doorgaan, maar dit jaar is dat hopelijk anders. “Het team is natuurlijk Nederlands en we rijden met oranje auto’s dus dat zal wel opvallen op Zandvoort. Het is echt een statement. Zelfs mensen die wat minder bekend zijn met de Supercup kunnen aan de oranje kleur van de auto’s zien dat wij de Nederlanders zijn.”

Naast de Supercup racet Ten Voorde dit jaar weer in de Duitse Carrera Cup. Ook daar gaat hij momenteel aan de leiding. Toch is er wel wat veranderd ten opzichte van afgelopen jaar. De Nederlander racete toen namelijk voor een ander team in de Supercup dan in de Duitse Carrera Cup. “Ik rijd nu allebei voor GP Elite en dat is eigenlijk veel fijner. Als je bij één team rijdt heb je veel meer bekende gezichten. Je werkt altijd samen met dezelfde mensen, je hebt één vaste engineer. Het hele jaar lopen dezelfde mensen rond en dat geeft mij veel meer rust”, legt Larry uit. Daarnaast vindt hij het fijn dat de bal echt bij hem ligt. “Momenteel is GP Elite een van de beste teams en we hebben een megagoede auto. Ik weet gewoon als ik in deze auto stap dat hij altijd goed is en dat ik in principe altijd mee moet kunnen doen voor pole, dat geeft ook rust. De auto is gewoon top.”

Larry ten Voorde / Porsche Supercup / 2021
Foto: Porsche AG

“Ik wil de eerste rijder van het dorp worden”

Met een auto die zo goed is, is the sky the limit en dat weet Ten Voorde ook. Hij is heel ambitieus en heeft één groot doel voor dit jaar. “Bij ons in het dorp waar ik vandaan kom is er nog één goede rijder en daardoor ben ik nu de tweede rijder van het dorp. Patrick Huisman heeft namelijk vier keer de Supercup gewonnen en ik momenteel nog maar één keer. Ik wil dat record natuurlijk verbeteren en de eerste rijder van het dorp worden”, stelt Ten Voorde vastberaden. De in Twente geboren Ten Voorde heeft het over het Twentse dorp Boekelo waar hij is opgegroeid en waar viervoudig Porsche-kampioen Huisman gewoond heeft. Ten Voorde heeft nog een ander doel waar hij naartoe werkt dit jaar. “Ik wil dit jaar weer beide kampioenschappen winnen, de Supercup en de Carrera Cup. Het is nog nooit iemand gelukt om dat twee keer dubbel te winnen. Vorig jaar won ik het al dubbel dus dat wil ik nu weer.”

Naast zijn grote ambities voor dit jaar, heeft Larry ook plannen voor de toekomst. De GP Elite-coureur wil namelijk een aantal langeafstandsraces op zijn naam schrijven. “Naast de Supercup en de Carrera Cup heb ik de grote ambitie om de 24 uur van Le Mans, Daytona, Sebring en Dubai te winnen.” Aan het begin van dit jaar zou Ten Voorde al meedoen aan de 24 uur van Daytona. Dat kon helaas niet doorgaan omdat de Nederlander en een aantal van zijn teamleden corona kregen. Ten Voorde geeft echter aan dat ze al druk bezig zijn om het voor volgend jaar weer rond te krijgen. Voorlopig zijn we, gelukkig, dus nog lang niet van Larry ten Voorde af.

Lees ook: Netflix komt met film over leven Michael Schumacher

Lees ook: Pérez: “In België duidelijkheid over toekomst bij Red Bull”

Lees ook: Olav Mol: “Overwinning Ocon belangrijk voor Formule 1”