Nieuwe technische richtlijn banden na Bakoe-debacle

Max Verstappen / Red Bull Racing / Grand Prix Azerbeidzjan
Foto: Red Bull Racing / Francois Nel / Getty Images

Pirelli gaat een nieuwe technische richtlijn invoeren om zo een tweede debacle, zoals in Bakoe, te voorkomen. Dat weet Racefans.net te melden. De bandenleverancier heeft daarnaast aangegeven dat zowel hen als de teams geen blaam treft. 

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan ploften de linkerachterbanden van Lance Stroll en Max Verstappen. Dit gebeurde op het lange rechte stuk en beide coureurs hadden er zo’n dertig rondes mee gereden. Pirelli ontdekte tijdens de rode-vlagsituatie een snee in de band van Lewis Hamilton die waarschijnlijk veroorzaakt is door de crash van Verstappen. De banden van Hamilton, Verstappen en Stroll zijn door Pirelli onderzocht.

Geen kwaliteitsfout

“Er was geen productie- of kwaliteitsfout op een van de banden. Noch was er enig teken dat de banden zouden klappen. De oorzaken van de twee klapbanden op de Aston Martin- en Red Bull-auto’s zijn duidelijk geïdentificeerd. In beide gevallen was dit te wijten aan een breuk in de omtrek van de binnenste zijwand, die gerelateerd kan worden aan de rijomstandigheden van de band, ondanks het naleven van de voorgeschreven startparameters (minimale druk en maximale temperatuur).

“Als resultaat van deze analyse heeft Pirelli zijn rapport ingediend bij de FIA ​​en de teams. De FIA ​​en Pirelli hebben overeenstemming bereikt over een nieuwe set protocollen, inclusief een verbeterde technische richtlijn die al is verspreid om de banden te controleren tijdens een raceweekend. Ook zullen we eventuele andere passende maatregelen overwegen.”

Lees meer: Van Kalmthout breekt sleutelbeen tijdens fietstraining

Lees meer: Circuit Zandvoort tevreden over voorbereidingen Dutch grand prix

Lees meer: Tijdschema Grand Prix van Frankrijk