6E369209-4A1B-40AA-902A-CFC940AEDACB

De gasten in F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, bespraken het afgelopen raceweekend in Bakoe en de bandenproblemen van Lance Stroll en Max Verstappen. Beide heren kregen een klapband en crashten uit de race. 

"Toen Max eruit lag dacht ik meteen: ligt er nog rommel van Strolls crash op de baan?" zegt pitreporter Jack Plooij. "Maar Max reed echt wel aan de rechterkant van de baan en ik denk ook dat ze goed opgeruimd zouden hebben." Iets wat Verstappen ook aangaf in zijn interview na de race. Hij zei dat Pirelli, de leverancier van de banden, ook de schuld van de klapband zou geven aan losliggende delen.

F1-commentator Olav Mol vindt dat Pirelli niet diezelfde avond had moeten zeggen dat ze stukken carbon fiber in de band van Verstappen hadden gevonden. "Logisch dat je die vindt, want die zijn van Max's auto," zegt hij lachend. Hij vervolgt: "Als ze nou zeggen, we hebben stukjes carbon fiber van Stroll gevonden in die banden. Ja dan hebben ze een punt, maar nu niet echt."

Ook zegt Mol dat de banden van Pirelli zijn samengesteld met de FIA en de teams. Hij legt uit dat de teams de mogelijkheid hebben gekregen om de banden zodanig te testen dat ze goed genoeg waren voor het 2021 seizoen. De data van de banden die een team testte zou ook gelijk naar alle andere teams gestuurd zijn. "Zo zijn ze tot de beslissing gekomen tot de banden van 2021," aldus Mol.

"Bandenprobleem is niet structureel"

Het is ook voor de gasten moeilijk om na te gaan wat er precies gebeurd is met de banden. Jeroen Mul, technisch analist, heeft een mogelijke uitleg voor het bandenprobleem. Hij legt uit wanneer de banden onder de auto te veel belast worden op het lange rechte stuk, de binnenste band van het loopvlak kan openscheuren. Dat is volgens Mul ook op de close-ups van de banden van Stroll en Verstappen kan zien. Met een camber limiet op de banden wordt tegengegaan dat de banden te schuin onder de auto gezet worden. "Ik verwacht niet dat beide teams over de limiet heen zouden zijn gegaan, maar dat het dus echt een zwakke plek is van de Pirelli-band die nu naar voren komt op dit circuit met het lange rechte stuk."

Mol geeft wel aan dat de organisatie van de Formule 1 van na zaterdag de bandendruk hoger had gemaakt. Daarnaast hebben ook zij minimale en maximale camber limieten, zegt hij. De andere oorzaak voor het probleem zou dus inderdaad een los stuk van een andere auto zijn. Ook omdat het team al aangaf niets op hun data te zien over de 'slechte' toestand van de band. Hij vindt dat ze daar wel reëel in moeten zijn: "Het is een stratencircuit. In de eerste vrije training waaiden er lege waterflesjes en takken op de baan."

Presentator Gaston Starreveld vraagt zich af hoe Pirelli het zou oplossen als blijkt dat er wel degelijk een fout in de band zit. Volgens teambaas Frans Verschuur is het niet mogelijk om de banden dan zo snel te herstellen. Mol legt uit dat ze het probleem dan zouden oplossen door de bandendruk aan te passen. "Het probleem daarmee is dat het deel aan de binnenkant weer heter wordt, dus daar moeten ze weer balans in zien te vinden. Ik denk niet dat het een structureel probleem is."

F1 / Bakoe / Azerbeidzjan / 2021
Foto: Red Bull content pool (Photo by Clive Rose/Getty Images)

Herstart na de rode vlag

Na de crash van Verstappen ging de rode vlag uit. Uiteindelijk werd besloten de laatste twee rondes toch te rijden en een staande start te houden. Valk vraagt zich af of dit wel de juiste beslissing is geweest. Mol vindt van wel en citeert racedirecteur Michael Masi die het besluit verdedigde. Mol geeft aan dat Masi gewoon het protocol heeft gevolgd, zoals ook zou moeten. De protocollen zijn door de jaren heen beter geworden en ze hadden ook tijd om het zo uit te voeren.

Ook zegt Mol dat – wanneer ze de race hadden stopgezet op dat moment – Verstappen alsnog de overwinning had gepakt. En dan heb je een nog groter probleem volgens hem. "Dan heb je kans dat teams gaan zeggen: gooi die auto vier rondes voor het einde tegen de muur, zet het op een slechte plek zodat het code rood wordt en dan hebben we hem gewonnen." Mol zegt dat het de juiste beslissing is geweest, mede dankzij het feit dat de baan makkelijk schoongeveegd kon worden en dat er genoeg tijd over was om de staande start en de laatste twee rondes te rijden. Plooij haakt daarop in: "Wat loopt iedereen te zeuren? We wilden toch een sprintrace? We hadden nu een hele mooie!"

De complete aflevering van F1 aan Tafel, de wekelijkse podcast van Grand Prix Radio, is hier te beluisteren:

Lees ook: Mol: “Bottas’ probleem is probleem met Mercedes auto”

Lees ook: F1 aan Tafel: Max in Baku: geluk bij een ongeluk

Lees ook: Olav Mol: “Hamilton maakte bij herstart fout met magic-knop”

Stel je vraag

Heb je een vraag voor Olav Mol? Stel hem dan hier!
Vraag insturen

Blijf op de hoogte!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Aanmelden