Regels rond ‘onnodig’ langzaam rijden in Bakoe aangescherpt

Bakoe / Azerbeidzjan / 2019
Foto: Pirelli

Voorzorgsmaatregelen

De grootste zorg is dat coureurs zich terug laten zakken voordat zij aan hun vliegende ronde beginnen in de kwalificatie. Tijdens kwalificaties in Monza is dit namelijk in het verleden ook voorgevallen. Hoewel het in Bakoe nog nooit tot problemen geleid heeft, neemt Masi toch voorzorgsmaatregelen.
Het probleem in Bakoe is namelijk dat het moeilijk in te schatten is hoe snel andere auto’s naderen door de blinde bochten van het circuit. Iets wat gevaarlijke situaties kan opleveren. Eerder werd ook voor de Grand Prix van Rusland al uit veiligheidsoverwegingen een soortgelijke waarschuwing uitgeschreven voor specifieke sectoren van het circuit van Sotsji. Daar geldt de regel voor bochten twaalf en dertien.
Norris / McLaren / Baku / 2019 Azerbeidzjan
Foto: Pirelli (Mark Sutton / Sutton Images)
In artikel 27.4 van het sportreglement van de FIA heeft Masi het volgende laten opnemen. “In geen geval mag een auto onnodig langzaam, onregelmatig of op een voor andere coureurs of ieder ander persoon potentieel gevaarlijke manier worden bestuurd.”

Tijdens de derde vrije training en de kwalificatie zullen langzame rondetijden worden vergeleken met de maximale tijd tussen de safety car-lijn, welke altijd in de notities van de wedstrijdleiding na VT2 wordt gepubliceerd.

“Om veiligheidsredenen kunnen tijdens elke trainingssessie handelingen zoals over de baan slingeren om een andere auto te hinderen naar de stewards worden verwezen”, valt er verder te lezen in de notities van Masi.

Aan de hand van die maximale tijd zullen de stewards besluiten of een coureur onnodig langzaam heeft gereden in zijn out lap of iedere andere ronde welke geen vliegende ronde of in lap is. Verder valt er te lezen dat om twijfel te voorkomen de uitgang van de pitstraat wordt gezien als onderdeel van het circuit.

Bakoe / Azerbeidzjan / 2019
Foto: Pirelli

Specifieke richtlijnen bocht 17-20

Bochten zeventien tot en met twintig worden specifiek aangehaald in de richtlijnen. “Tijdens iedere trainingssessie mag een coureur die een gat voor zich wil creëren om een vrije ronde te kunnen rijden, dit niet doen tussen het ingaan van bocht zeventien en het uitkomen van bocht twintig.”

“Iedere coureur die dit blijkt te hebben gedaan zal worden gerapporteerd aan de stewards als zijnde in overtreding van artikel 27.4 van het sportreglement.”

Lees ook: Lewis Hamilton: “Had kritiek met team moeten bespreken”

Lees ook: Schumacher over GP Azerbeidzjan: “Baan waar kansen liggen”

Lees ook: Tijdschema Grand Prix van Azerbeidzjan